Meta har släppt en ny uppdatering till mjukvaran i VR-glasögonen Quest 2. Den nya versionen ökar prestandan genom att öka grafikkretsens klockfrekvens. Det handlar om en mindre förändring som på sin höjd ger marginella skillnader mot tidigare.
Vad förbättringen innebär rent praktiskt är att spel och appar får lite mer utrymme att leka med när det visas tung grafik. När hårdvaran i glasögonen pressas hårt så är risken mindre att bildvisningsfrekvensen blir märkbart låg (dvs att bilden känns hackig eller ryckig).
Så vad har Meta faktiskt gjort med uppdateringen? Grafikkretsen körs normalt i hastigheten 490 MHz. Efter uppdateringen är installerad så ökar den maximala hastigheten till 525 MHz. Det är en förbättring med lite mer än 7 procent. Betyder det att Quest 2 kör spelen 7 procent snabbare? Nej, inte riktigt.
Lästips: 9 saker du MÅSTE veta om Meta Quest 2
Meta Quest 2 känner av vilka spel som behöver överklockningen
Utvecklare som släppt appar och spel till Quest 2 behöver inte göra något för att dra nytta av den högre prestandan. Allt fungerar helt automagiskt.
Enligt Meta så kan VR-glasögonen känna av vilka spel och appar som kan dra nytta av den högre frekvensen som grafikkretsen nu kan köras i. Om de bedömds behöva kraften så klockar grafikkretsen automatiskt upp sig vid behov.
En annan förbättring är att Quest 2 har stöd för ”Dynamic Foveation”.
Det betyder att VR-glasögonen kan fokusera den grafiska kvaliteten framför ögonen och nedprioritera all grafik i kanterna på synfältet. Det vill säga området som inte är direkt synbart och därmed inte behöver ha fullt lika bra grafikkvalitet som mitt i synfältet.
Version 49 av mjukvaran till Meta Quest 2 är redo att installeras på ditt headset idag.
Lämna ett svar
Visa kommentarer