Microsoft lägger ner Outlook.com Premium – lockar med Office 365

Microsoft Outlook Logo

Microsoft valt att lägga ner Outlook.com Premium och accepterar inte längre nya prenumeranter. Det är ett hårt slag för de som vill ha en annonsfri e-posttjänst från Microsoft och använda sin egna domän som adress.

Outlook.com Premium kommer att fortsätta vara tillgänglig för befintliga prenumeranter. Den som redan har en kopplad domän till Outlook.com-tjänsten kan alltså fortsätta använda denna ett tag till.

Nya användare av e-posttjänsten Outlook.com kommer däremot inte att kunna starta en prenumeration på Premium-tjänsten. Den är nu exklusivt för befintliga användare som betalt för Premium tidigare.

Det betyder att de kan fortsätta använda sina upp till fem personliga e-postadresser som kan anslutas till en domän. En domän som de antingen köpt via GoDaddy enligt avtal med Microsoft, eller tagit med sig från en annan domänregistrator.

Microsoft har sagt att de just nu arbetar med en lösning för att de som köpt sin domän via GoDaddy ska kunna ansluta den till andra e-posttjänster istället. På så vis kan de behålla sina adresser utan avbrott. Exakt hur det sker och när återstår att se.

Outlook.com Premium ger en reklamfri upplevelse

En annan sak som befintliga Premium-användare kan fortsätta åtnjuta är en reklamfri tjänst. Vanliga gratisanvändare måste titta på reklam när de använder Outlook.com, men Premium-användarna slipper detta.

Så varför stänger Microsoft ner Outlook.com Premium? Jo, företaget vill att flera ska skaffa Office 365 Home och Personal istället. Där får man nu alla funktioner från Outlook.com Premium, förutom stöd för domänadressen (för det krävs ett företagskonto). Office 365 Home och Personal kommer båda att erbjuda en reklamfri upplevelse och alla lojala användare som har en inkorg på 12GB i Outlook.com uppgraderas till 50GB istället.

Att Microsoft vill få över användarna till Office 365 istället är inte förvånande. Tjänsten är en drivande inkomstkälla för Microsoft och erbjuder dessutom betydligt mer än vad Outlook.com kan göra själv. Visst är kostnaden något högre, men som användare får men mer tillbaka.

Outlook.com Premium presenterades först under 2016 och kunde initialt testat av ett litet antal personer. Tjänsten rullades därefter ut gradvis till alla användare under februari i år.

Outlook.com Premium presenterades först under 2016 och kunde initialt testat av ett litet antal personer. Tjänsten rullades därefter ut gradvis till alla användare under februari i år. Priset? Cirka 20 dollar årligen initialt och därefter 50 dollar. Omräknat blir det kring 210 kronor respektive 520 kronor inklusive moms.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.