Microsoft kräver säkrare lösenord på sina sajter

Microsoft Logo 2016

Microsoft ökar säkerheten på sin webbsajter — förbjuder dåliga lösenord. Efter den stora hackerattacken mot LinkedIn där information om 117 miljoner användare läckte ut på internet stramar nu Redmond-företaget åt sin egna säkerhet.

Ändringen som nu införs betyder att användarna inte kan skapa lösenord som är enkla att gissa sig till. Det går alltså inte att ta ett vanligt ord eller en rad med siffror och använda det. Istället ombeds användaren välja ett svårare, mer avancerat lösenord.

Och det är helt klart en nödvändig åtgärd från Microsofts sida med tanke på vad det vanligaste lösenordet på LinkedIn är. Kan ni gissa?

123456.

Det är helt obegripligt att användarna överhuvudtaget tillåts använda sådana lösenord. Det borde vara lag på att webbsajter ska förbjuda enkla lösenord i ord eller bokstavsföljd. Inte heller borde man få använda vanliga ord.

Så gör du säkrare lösenord

Hur ser då ett säkert lösenord ut? Det finns några enkla punkter att tänka på när man skapar sitt lösenord.

  • Använd minst åtta tecken, gärna 12 eller fler.
  • Blanda små och stora bokstäver, siffror och specialtecken
  • Använd aldrig riktiga ord eller endast siffror

Prova dina lösenord i på testsajter som Kaspersky Secure Password Check. Då får du en uppfattning om hur lång tid det tar för hackare att knäcka lösenordet.

Microsoft har också lanserat ett nytt säkerhetssystem som automatiskt ska märka att ett konto har hackats och endast stänga ute hackaren. Vanligtvis påverkas användarna stort om någon hackar ett konto på exempelvis Google genom att alla tjänster stängs ner. Med nya systemet minskar risken för totalt utestängning tills allt är löst.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.