LibreOffice 5.3 är släppt med ett nytt gränssnitt, förbättrade funktioner kring samarbete i dokument och mycket mer. Nya versionen är ett stort lyft för Microsoft Office-konkurrenten och ett välbehövligt sådant.
Den kanske största och mest uppenbara förändringen i LibreOffice 5.3 är det nya, omarbetade gränssnittet till programsviten. Gränssnittet har fått namnet MUFFIN vilket står för My User Friendly & Flexible Interface. I skrivande stund är gränssnittet experimentellt och inte standard, men det finns där som ett valbart alternativ om du vill prova det.
Nästa stora förbättring i LibreOffice 5.3 är att programsviten nu kan användas för att samarbeta i dokument via en online-lösning. Dock gäller det inte vanliga konsumentanvändare utan större företag och internetbolag med resurserna att upprätthålla och driva de servrar som krävs. Osis!
Andra nyheter som erbjuds är tangentbordgenvägar kan visas sammanhangsmenyn, hjälpmenyn har fått nya alternativ och färgpaletten är omarbetade för att vara enklare att använda. Tabeller i Writer kan ny stilar efter behov, Calc har en ny uppsättning med standardstilar på celler och pivot-tabeller har förbättrats. Även Impress och Draw har fått sina nyheter, nu med nya mallar och mindre förbättringar till befintliga sådana.
LibreOffice är en gratislösning för alla
För ett företag kan det snabbt bli mycket dyrt med liknande kontorstjänster från Microsoft eller Google. LibreOffice är helt gratis att ladda ner och använda samt mycket kompetent för sitt pris.
Med det sagt saknar LibreOffice också en hel del som konkurrenterna erbjuder. Behöver man hundraprocentig kompatibilitet med Office-dokument är det i princip bara Microsoft Office-paketet som gäller, vill man ha molnlösningar integrerat är LibreOffice borträknad nästan direkt.
Visst finns åtminstone grundläggande stöd för exempelvis Google Drive i LibreOffice, men någon molnlagring ingår inte och LibreOffice Online är betydligt mer avancerat för IT-avdelningen än vad ett litet företag kanske vill ge sig på.
Vi på Tekniksmart föredrar både Office 365 och Google G Suite framför LibreOffice, mycket för att vi uppskattar lagringen i molnet och de smarta samarbetsfunktioner som ingår. Vilken kontorslösning föredrar du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer