Ett havererat mjukvaruutskick har lämnat ägare av Jeep Wrangler 4xe-hybrider strandsatta mitt under sina bilfärder. En över-luften-uppdatering (OTA) som skulle förbättra bilens infotainmentsystem Uconnect ledde istället till att bilarna förlorade kraft och stannade – ibland på motorväg i hög hastighet.
TL;DR
- Uppdateringen stoppad: Jeep har dragit tillbaka en felande OTA-uppdatering för Uconnect-systemet i Jeep Wrangler 4xe som orsakade att bilar förlorade kraft under körning.
- Kritisk säkerhetsrisk: Felet uppstod först när bilen redan var i rörelse – vilket innebar att flera ägare strandade mitt på vägen eller motorvägen.
- Berörda modeller: Problemet gäller främst Jeep Wrangler 4xe-hybrider, men kan även ha påverkat andra 4xe-modeller.
- Så gör du nu: Har du fått en uppdateringsnotis – installera den inte. Har du redan uppdaterat, undvik hybrid- och el-läge tills vidare.
- Lösning finns: Jeep har släppt en korrigerande patch. Kontakta din återförsäljare eller serviceverkstad för att säkerställa att den installeras.
Lästips: Förslaget: Gör det långsammare att tanka fossila bränslen
Uppdateringen gick snett
Under helgen skickade Jeep ut en OTA-uppdatering för att förbättra stabiliteten i Uconnect-systemet. Men enligt rapporter från bland annat Ars Technica hade mjukvaran inte testats tillräckligt noggrant.
Kort efter installationen började ägare rapportera att bilarna förlorade kraft under körning, vilket gjorde att de inte kunde fortsätta köra.
Till skillnad från en traditionell “brickning”, där bilen inte startar alls, inträffade felet först när bilen redan var i rörelse– vilket gjorde situationen extra farlig.
“Min bil tappade all kraft mitt på motorvägen, utan förvarning. Jag fick rulla in på vägrenen och ringa bärgning,” skriver en användare i Jeep-forumet JLWranglerForums.
Lästips: Tesla inför nattpriser på fler Superchargers
Jeep drog tillbaka uppdateringen
När rapporterna började spridas stoppade Jeep snabbt utskicket.
De som ännu inte installerat uppdateringen uppmanades att ignorera notifieringen, medan de som redan gjort det men ännu inte drabbats av felet uppmanades att undvika hybrid- och eldrift tills vidare.
Flera fordon hade dock redan hunnit laddas ner uppdateringen innan den drogs tillbaka, vilket innebar att hundratals bilar potentiellt kunde påverkas.
En fix är ute – men är förtroendet skadat?
Jeep har nu släppt en korrigerande patch som ska åtgärda felet.
Tillverkaren, som ingår i Stellantis-koncernen, har dock fått hård kritik för att ha rullat ut en kritisk uppdatering under helgen, utan tillräckliga tester.
“Det här visar hur sårbara moderna bilar är när de blir beroende av mjukvara,” skriver Ars Technica. “Att skicka ut en uppdatering på en fredag utan full testcykel är en risk ingen biltillverkare borde ta.”
Incidenten understryker riskerna med att bilar blir allt mer datorstyrda, där ett mjukvarufel kan få samma konsekvenser som ett mekaniskt haveri – eller värre, och händelsen blir ännu ett exempel på hur OTA-uppdateringar kan slå fel – och påminner om tidigare incidenter där Tesla, Ford och Volkswagen haft liknande problem.
Allt fler biltillverkare ser OTA som en nödvändig del av sina uppkopplade fordon, men hastigheten i utvecklingscykeln får inte gå ut över säkerheten.
“Vi lever i en tid där bilar blir smartare, men också mer sårbara,” säger en branschanalytiker till Automotive News. “Det här är en påminnelse om att kvalitetssäkring inte kan hoppas över – oavsett om produkten är en app eller en bil.”
FAQ
Vad hände med Jeep 4xe-bilarna?
En OTA-uppdatering till Uconnect-systemet orsakade ett mjukvarufel som ledde till att bilar förlorade kraft under körning.
Vilka modeller påverkades?
Incidenten gäller främst Jeep Wrangler 4xe Hybrid, men andra 4xe-modeller kan ha laddat ner samma uppdatering.
Varför inträffade felet under körning?
Buggen aktiverades först när bilen var i drift, vilket gjorde den särskilt farlig.
Har Jeep stoppat uppdateringen?
Ja, uppdateringen drogs tillbaka kort efter att problemen upptäckts.
Finns det en lösning?
En ny patch har släppts och installeras via återförsäljare eller automatiskt när bilen kopplas upp igen.
Hur kan jag veta om min Jeep är påverkad?
Om du fått en OTA-notis men inte installerat den – ignorera den. Om bilen redan uppdaterats bör du inte använda hybrid- eller el-läget förrän fixen installerats.
Kan bilen repareras på distans?
I vissa fall, ja. Men bilar kan kräva manuell återställning på verkstad.
Vad säger Stellantis?
Tillverkaren har bekräftat problemet och arbetar med återförsäljare för att säkerställa att alla drabbade fordon får den nya mjukvaran.





Lämna ett svar
Visa kommentarer