Microsoft och Adobe har inlett ett samarbete för att stärka de båda företagens molntjänster tillsammans. Adobe PDF-tjänster ska inom en överskådlig framtid gå att använda direkt från Office 365, OneDrive och SharePoint.
Adobe PDF kommer att bäddas in som ett alternativ direkt i menyn till webbappar som Word, Excel och PowerPoint Online. Det gör att du kan skapa PDF-filer direkt från Office-dokument och bevara typsnitt, format och layout direkt i webbläsaren.
Om du använder OneDrive eller SharePoint kan du kombinera flera filer till en PDF-fil. Det går också att konvertera PDF-formatet till Word, Excel och PowerPoint.
Integrationen mellan Adobe PDF och Microsofts tjänster är aktiv idag för en specifik grupp användare. För att nyttja integrationen själv måste du använda Adobe Acrobat DC för grupper och företag, samt ha ett Office 365 Business SKU. Och din administratör måste aktivera integrationen.
Microsoft och Adobe delar en vision om framtidens arbetsplats – en som är centrerad runt samarbete och teamwork.
Det här är inte första gången som Microsoft och Adobe samarbetat genom integration av varandras tekniker.
Redan 2016 meddelade de båda företagen att hela Adobe Cloud skulle fungera inom Microsoft Azure; vilket betyder Creative Cloud, Document Cloud och Marketing Cloud. Samtidigt valde Microsoft att göra Marketing Cloud till den förvalda plattformen för Dynamics 365 Enterprise Edition.
Året därefter utökades partnerskapet mellan företagen. Adobe Sign blev det förvalda alternativet för digital signering av dokument inom hela Microsofts produktportfölj medan Microsoft Teams blev kommunikationsverktyget inom Adobe.
Lämna ett svar
Visa kommentarer