GoPro vacklar ekonomiskt — tvingas avskeda hundratals anställda

GoPro Logo

GoPro har stora finansiella problem och måste kapa i sin organisation för att hålla sig flytande för en ljusare framtid. Därför tvingar företaget bort 15 procent av sin totala arbetsstyrka och blickar framåt mot ett ljusare 2017.

Uppsägningarna omfattar kring 200 anställda inom GoPro och betyder även att företaget inte tänker genomföra en del kommande anställningar för öppna positioner. Beslutet kommer som ett hårt slag för de som undvek den tidigare nedskärningen på sju procent tidigare i januari.

Vidare arbetar GoPro med att minimera antalet fysiska platser där de bedriver verksamhet och en hel avdelning som arbetar med underhållning kommer att försvinna. Totalt väntas GoPro kunna minimera kostnaderna för 2016, från 735 miljoner dollar till 650 miljoner dollar.

Samtidigt tillkommer en saftig kostnad för att driva igenom de nya strukturella förändringarna. Mellan 24 miljoner dollar och 33 miljoner dollar väntas det kosta, då inkluderat de uppsagdas avgångsvederlag som stannar på upp till 18 miljoner dollar.

Ett steg i processen är också att ersätta den sittande VD:n Tony Bates när han lämnar sin position vid årsskiftet 2016/2017. Tony Bates sade tidigare i år att hans tre år på posten som VD har sett stora förbättringar inom företagets kategorier för hårdvara, mjukvara och även internationell tillväxt — men tydligen var det inte tillräckligt.

Speciellt inte med den senaste tidens negativa kritik över drönaren Karma som tvingades bli återkallad på grund av elfel. Drönarna kunde sluta fungera mitt i luften och bara falla från skyn, någon som gav potentiell risk för livshotande skador.

2016 11 30 image 8

GoPro Hero5 Black är ett välkommet lyft

Här på Tekniksmart tycker vi att GoPro har gjort ett riktigt bra jobb med både Karma (allt utom elfelet var trots allt riktigt bra) och actionkameran Hero5 Black. Kameran var ett positivt lyft, om än inte tillräckligt för vår smak, för kategorin och lär ha lockat många nya användare.

Tyvärr var det också så få nyheter och kvalitetsförbättringar att många befintliga användare, såväl professionella som normalanvändare, som var nöjda med förra generationens Hero4 Silver och Hero4 Black. Så nöjda att de inte tänker uppgradera vilket slår ekonomiskt mot GoPro.

Vad tror ni? Är det här början på slutet för den populära tillverkaren eller hittar de en väg ur krisen? Kommer actionkameror att ha en roll på marknaden i framtiden eller får de allt tåligare mobiltelefonerna chansen att ta över?

Läs mer på den officiella webbsajten för GoPro.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.