Google har släppt en uppdatering till Android TV som gör att plattformen börjat visa annonser. En högst ovälkommen nyhet som garanterat kommer att reta många användare – speciellt de som har Android TV i sina tv-apparater.
- Användarna är frustrerade och får ingen hjälp av tillverkarna vars produkter är påverkade
- Google tycker att den sponsrade kanalen är ett sätt att hjälpa användarna
- Påverkar allt från mediaspelare till tv-apparater
- Samsung Galaxy S10 har inte stöd för smidiga uppdateringar i Android
Annonsvisningen är idag tämligen blygsam. Det handlar om en ny, sponsrad kanal på hemskärmen i produkter som Xiaomi Mi Box, Nvidia Shield TV och en rad tv-apparater från Sony.
Enligt en talesperson från Google handlar det om ett pilotprogram för att ge en optimerad och personlig upplevelse med material för underhållning. Ingen större skillnad mot riktad reklam alltså.
Sony har en supportsida som lägger skulden för reklamen på Google. De menar att syftet med den sponsrade kanalen är att hjälpa användarna att hitta nya appar och videomaterial på tv:n.
Och idag verkar det inte finnas något bra sätt att bli av med den sponsrade kanalen.
Många har försökt att stänga av delar av Android TV, stoppa automatiska uppdateringar och även avinstallera de senare uppdateringarna. Men inget fungerar. Kanalen kan försvinna temporärt, men efter en uppstart är den tillbaka igen.
Googles minst sagt fula tilltag gör att vi inte kan rekommendera Android TV fullt ut längre. Åtminstone inte tills det går att stänga av sponsrat innehåll på ett smidigt sätt.
Och tråkigt nog är Google inte ensamma om att använda riktigt fula tilltag för att visa mer reklam till användarna. Samsung blev påkommen redan 2016 med riktigt otrevlig annonsvisning på gamla tv-apparater, Panasonic och LG har samlat in data om sina användare i flera år, och Vizio arbetar på en ny standard för riktad annonsvisning i tv-apparater.
Lämna ett svar
Visa kommentarer