Fortnite genererade 360 miljoner dollar i intäkter till Apple – sen togs spelet bort från App Store

Fortnite-spelare har köpt digitala prylar för 1,2 miljarder dollar (!) i iOS-versionen av spelet.

Fortnite

Apple hade intäkter på extrema 360 miljoner dollar bara för in-game-köp via spelet Fortnite. Åtminstone tills spelet togs bort från App Store (och Play Store) på grund av brott mot Apples riktlinjer.

När Apple valde att ta bort Fortnite från App Store var det garanterat ett beräknat beslut som tagits en bra bit upp i kedjan av beslutsfattare. Varför? För att Fortnite spelas av miljontals iOS-användare som tillsammans gav Apple 360 miljoner dollar.

Det är ingen obetydlig summa och totalt har spelarna spendera runt 1,2 miljarder dollar i Fortnite på iOS. Pengarna används till att köpa digitala valuta som V-Bucks, Battlepass och nya kostymer till karaktärerna i spelet.

Varje köp som görs via Fortnite på iOS ger 30 procent av summan som betalas till Epic Games, utvecklaren av Fortnite.

Google tjänade bara 10 miljoner dollar på Fortnite

Även Google har tjänat pengar på Fortnite på Android. Det är dock en helt annat summa vi pratar om här, smått försvinnande 10 miljoner dollar. Men då ska sägas att Fortnite inte funnits på Play Store mer än några månader (sedan april 2020).

Både Apple och Google riskerar att förlora rejält med pengar så länge konflikten med Epic Games pågår. Och även spelutvecklaren kommer att påverkas intäktsmässigt då merparten av pengarna ändå landar hos Epic Games i slutändan.

Totalt har Fortnite installerats 133 miljoner gånger via App Store och 11 miljoner gånger från Play Store.

Notera att alla siffror ovan är beräkningar från företaget SensorTower, och därmed inte officiella från Apple, Google eller Epic Games. Läs mer om nyheten på Business Insider här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.