Om du vill ha många följare på Instagram finns det få genvägar som garanterar att dina fotografier gör succé. Redan här kan vi säga att du måste arbeta hårt, marknadsföra dig brett och ständigt vara på tårna för att publicera fler bilder. Och de fotografier du lägger ut måste vara av hög kvalitet — åtminstone om du vill nå riktigt långt.
- Anpassa dina bilder efter årstiden ger mer engagemang från användarna
- Använd rätt taggar för att fler ska hitta dina bilder
- Publicera under rätt tid på dygnet för maximal exponering
- Ställ frågor i bildbeskrivningen för att locka till engagemang
Med det sagt finns en hel del att tänka på om du snabbt vill försöka bygga upp en större skara följare. Det fungerar sällan att bara lägga ut fotografier och hoppas att någon ser dem. Det krävs engagemang, kontinuitet och ordentligt med vilja. Här under har vi samlat några av de bästa tipsen och råden som gäller för att skaffa många följer och mängder av gilla på bilderna.
Ta snygga och inspirerande fotografier
Det viktigaste är att du tar snygga fotografier som tilltalar betraktarna. Vad som passar för respektive besökare är givetvis individuellt, men en tumregel är alltid att ta så högkvalitativa bilder som möjligt. Sortera ordentligt i ditt galleri på datorn och ladda bara upp de absolut bästa.
Ett bra redigeringsprogram för fotografier är oumbärligt för att ta fram det bästa ur en bild. Även om det bara är Google Foton eller Instagram-appen själv. Du behöver inte nödvändigtvis applicera filter på bilderna, men se över exponeringen, kontrasterna och skuggor allra minst.
Här är några riktigt bra appar för bildredigering
- Adobe Photoshop Express (Android, iOS)
- Google Foto (Android, iOS)
- Snapseed (Android, iOS)
- AirBrush (Android, iOS)
- Photo Editor by Aviary (Android, iOS)
- VSCO (Android, iOS)
Försök att hålla ett bra tempo på Instagram och gärna två fotografier per dag om möjligt. Det visar dina befintliga följare att du är aktiv och med rätt taggar till bilderna syns du oftare i fler flöden. Sprid ut inläggen över hela dagen och försök att undvika för många fotografier på en och samma gång.
Intressanta bildtexter & kartfunktioner
Det är lättare att skapa en bra relation till betraktaren om fotografierna har trevliga bildtexter. Det behöver inte vara långa sådana utan det viktiga är att du skriver något intressant på så få ord som möjligt. Beskriv scenen, sätt den i ett sammanhang och fånga besökaren som då vill läsa vidare.
Om du fotograferar med en mobiltelefon kan du använda den inbyggda GPS:en för att geotagga dina bilder. Då syns de på en offentlig karta (om inte dina bilder är privata) så andra kan se vart du fotograferat. Perfekt när du besöker kända ställen som intresserar andra, mindre så från bakgården.
Dela dina fotografier på internet
Du är inte låst till att visa dina bilder enbart via Instagram-apparna eller Instagram.com. Det går utmärkt att publicera ett galleri på exempelvis din hemsida och enklast är med ett tillägg för WordPress. Fler besökare till din hemsida betyder fler besökare till ditt Instagram-konto.
Andra sociala medier som Facebook, Twitter, Tumblr och Flickr är andra utmärkta ställen för dina Instagram-bilder. Allt du behöver göra är att ställa in i Instagram att dina fotografier automatiskt ska skickas till dessa. Du behöver bara auktorisera Instagram med varje sajt en gång, sen är det klart.
Anpassa ditt flöde till årstiden
En god idé är att följa årstiderna och publicera fotografier i den färgskala som gäller just nu. Det kommer givetvis naturligt om du ofta ta bilder i naturen, men färgfilter och inomhusbilder kan snabbt skicka årstiden ut genom fönstret. Följ ett tema så blir ditt galleri trevligare månad för månad.
Använd rätt hashtaggar
Med rätt hashtaggar kan du nå ut till en stor skara användare och snabbt få en mängd besökare och gilla på dina bilder. Det gäller dock att välja rätt, Instagram tillåter bara 30 hashtaggar per inlägg, så var sparsam med vilka du använder och placera dem i rätt kategori för att maximera effekten.
Det finns smarta applikationer för både Android och iOS som har samlat alla de populäraste hashtaggarna och kategoriserar dem i grupper. Sen kan du bara välja en grupp, kopiera alla taggarna i ett svep och klistra in dem i Instagram. Tänk bara på att de ofta skickar med en tagg som rör deras egna konton, så leta upp och ta bort den innan du publicerar.
Här är några av de populäraste taggarna på Instagram
#Love #Fashion #Igers #Food #Bestoftheday #Instagood #Likesforlikes #Likesplease #Follow #Followalways #Photooftheday #TLTer #Likes #F4f #Happy #Beautiful #Followforfollow #Likes4likes #L4l #Instadaily #Selfie #Tagsforlikes #Likesreturned #Likeforlike #Followback #Instalike
#Follow4follow #bestoftheday #instagmood #style
Tänk på att de mest populära med flera miljoner fotografier uppdateras så snabbt att din bild riskerar att blixtra förbi och inte ses. Därför kan det vara bättre att välja specifika taggar för de ämnen som bäst passar fotografiet. Här är några fler exempel att ta del av. Välj ut de som passar dina fotografier bäst och undvik de som inte representerar rätt kategori.
#lol #likeforlike #l4l #wcw #pretty #nofilter #family #my #life #best #sweet #hair #sun #all_shots #followforfollow #f4f #instago #instalcool #instafollow #cool #eyes #funny #nice #TLTr #tagsforlikes #party #followback #night #art #20likes #sky
Eller varför inte prova…
#shoutout #colourful #hot #pink #music #mcm #instacollage #beach #baby #nature #beauty #tagsforlikes #throwback #day #blue #photo #TLTer #instalove #boyfriend #awesome #loveit #Foodporn #Foods #Instafood #Selfies #Slefiesunday #Selfietime #winter #cold #holidays
Hittar du någon du gillar av alternativen ovan?
Den normala gränsen för antal hashtaggar är 30, men det går faktiskt att lura Instagram till att visa dubbla mängden. Allt du behöver göra är att lägga 30 hashtaggar i bildbeskrivningen, ytterligare 30 i en kommentar till bilden, och sen kan du bara kopiera de 30 sista in i beskrivningen. Svårare än så är det inte — men vi måste allt säga att du inte bör göra det. Till att börja med ser det riktigt illa ut och för det andra kan Instagram i framtiden straffa den här typen av användning.
Om du inte vill visa alla hashtaggar för besökarna men ändå dra nytta av att dina bilder ses i hash-flödena, då kan du enkelt dölja dem. Skriv en bildbeskrivning och placera fem punkter efter varandra, alla på en ny rad. På en ny rad efter den sista punkten placerar du alla hashtaggar. Då syns de inte om besökarna inte klickar för att se mer.
Publicera på rätt tid på dygnet
Du kan faktiskt vinna på att inte publicera den där bilden direkt när du tagit den. Om du riktar dig mot en viss publik som befinner sig i en annan tidszon är det bra om du väntar in den tid som är bäst för dem snarare än dig.
De flesta användarna loggar in på morgonen och sen eftermiddag, så vill du nå ut maximalt är det dessa tidpunkter som gäller. Tidigare har man exempelvis mätt fram att på onsdagar är det flest aktiva kring 17.00-18.00. I snitt tar det fyra timmar innan ett fotografi är hjälplöst långt ner i en följares flöde, så undvik att publicera bilder sent på natten eller mitt på dagen.
Speciellt företag kan dra storvinsten genom att publicera på rätt tid på dygnet. Om en marknadsföring riktas mot exempelvis ungdomar som går i skolan kan de vänta in tolvslaget på dagen när de flesta har matrast. Att skicka ut ett inlägg strax efter åtta är dömt att misslyckas.
Ställ frågor i bildbeskrivningarna
En bit ovan skrev vi att bildtexter är ett bra sätt att bilda en relation till följarna, och det är inte bara historier som ger bilderna sammanhang som bör stå där. Med frågor som uppmanar besökarna till att skriva kommentarer kan du sporra till mer engagemang och att fler följare vill se mer av ditt flöde.
Här är det också viktigt att du kommunicerar med de som kommenterar dina fotografier och videor. En enkel rad där du tackar för kommentaren, följt av en användartagg så den som skrev noterar att du kommenterat räcker långt. Då ser alla att du är aktiv och faktiskt bryr dig om de som väljer att exempelvis ge kritik eller på annat vis visa sin uppskattning.
Håll en tävling på Instagram
Lotta ut prylar och annat skoj så kommer du med stor sannolikhet locka många nya följare. Med rätt typ av tävling som riktar sig till en bred publik kan du få tiotusentals gilla på dina bilder — men tänk på att det krävs tur, skicklighet och undersökning för att pricka rätt med tävlingen.
En annan viktig detalj är att då så klart måste gå hela vägen och faktiskt skicka det som utlovats till vinnaren. Är det något större och tyngre är det praktiskt om du håller dig inom landets gränser för att inte spräcka en eventuell portobudget. Digitala gåvor kostar givetvis inget att skicka.
Glöm inte att lägga ut videor & glöm inte profilen
Många glömmer bort att det faktiskt går att lägga ut videor på Instagram. Och om det är något som engagerar så är det just rörliga bilder. Precis som med fotografier gäller det att publicera så bra material som möjligt, både sett till innehållet och bild- respektive ljudkvaliteten.
När allt fokus ligger på fotografering och publicering på Instagram är det lätt att glömma en minst lika viktig sak — att skapa en komplett profil med beskrivande biografi. Det kanske låter trivialt i sammanhanget, men en bara profil är ett steg till en mer komplett helhetsbild för intresserade.
Ge alla en snabb bild av vem du är och varför du finns på Instagram. Samtidigt kan du länka till en privat webbsajt där du berättar mer, och lägger ut dina bilder genom att länka till Instagram. Två flugor i en smäll alltså, din webbsajt får fler besök och Instagram-kontot får fler besök.
Det här med att berätta om sig själv är något som går igenom alla typer av webbsajter, tjänster och andra öppna profiler där andra kan läsa om dig. Små, enkla texter som berättar lite om dig själv kan vara skillnaden mellan ett klick för att följa, eller ett klick tillbaka.
Lämna ett svar
Visa kommentarer