Fitbit är markadens kanske mest kända tillverkare av aktivitetsarmband — och nu vill den amerikanska aktören köpa konkurrenten Pebble. Båda företagen har mött kraftiga motgångar de senaste åren och en sammanslagning skulle stärka deras position på marknaden.
Enligt uppgifter till webbsajterna The Information och Financial Times är Fitbit endast intresserad av de immateriella rättigheter, vilket kort och enkelt betyder patent och tekniken bakom produkterna från Pebble, snarare än den fysiska hårdvaran. Går affären igenom kommer varumärket Pebble att försvinna helt från marknaden.
Och det verkar som att Fitbit kommer undan riktigt billigt med sitt köp. Webbsajten TechCrunch rapporterar att kostnaden för Pebble stannar kring 34 till 40 miljoner dollar, en ordentlig sänkning från 70 miljoner dollar som Intel tidigare rapporterats erbjuda. Vi gissar att Eric Migicovsky, VD på Pebble, ångrar att han inte tog det första budet.
Går Fitbit och Pebble ihop kan vi räkna med att det blir färre aktivitetsmätare på marknaden och fler smarta klockor med aktivitetsmätning. En stor skillnad som vore ett logiskt steg för Fitbit som hela tiden gått allt närmare en smartare, mer ansluten lösning för sina användare. Fitbit Charge 2 är ett tydligt exempel där skärmen blivit större och bättre för notifieringar från mobiltelefoner.
Pebble 2 och Pebble Time 2 är i farozonen
En skrämmande detalj är att Pebble hade en populär Kickstarter-kampanj för Pebble 2 och Pebble Time 2 tidigare i maj — två smarta klockor som inte nått sina användare än. När Intel ville köpa Pebble var det med krav på att kampanjen aldrig initierades, något Pebble nekade, och nu hamnar företaget i ett mycket känsligt läge där Kickstarter-köparna riskerar att stå utan klockor.
Det kan i sin tur slå tillbaka på Fitbit men det återstår givetvis att se vad Fitbit och Pebble väljer att göra. Till att börja med 1) är det inte säkert att köpet faktiskt går igenom och om en sammanslagningen blir aktuell 2) lär inte Fitbit vilja reta upp sina nya kunder. Frågan är huruvida det kommer att släppas några uppdateringar till mjukvaran i Pebble 2 och Pebble Time 2 om de släpps. Om inte — då har alla användarna gått på en ordentlig (och dyr) nit.
Vi på Tekniksmart tror att Fitbit gör ett bra köp då de får alla teknik bakom Pebbles produkter att implementera i sina egna aktivitetsmätare och smartare produkter. Men, allt hänger på att Fitbit inte skrämmer bort alla Pebble-fans som har eller planerar att köpa en smart klocka från tillverkaren.
Fitbit måste fortsätta underhålla alla (med nyare åtminstone) Pebble-klockor genom att underhålla med uppdateringar till mjukvaran, felande enheter ska kunna ersättas när det behövs och användarna få stöd via support på internet. Om inte — bort med tassarna från Pebble!
Fitbit och Pebble tappar marknadsandelar
Fitbit är marknadens absolut största aktör med 24,5 procent av marknadsandelarna för aktivitetsmätare under Q1 2016. Det låter kanske bra, men jämför vi med samma period förra året har företaget faktiskt tappat andelar från 32,6 procent. Trots att Fitbit ökat antalet sålda enheter med en miljon enheter.
Pebble har i sin tur en marknadsandel på 3,2 procent i kategorin för smarta klockor, räknat under Q3 2016. Det kan jämföras med 3,3 procent samma period förra året. Tittar vi på antalet enheter som sålts har tillväxten minskat med -54 procent vilket är anmärkningsvärt mycket för en så liten tillverkare som Pebble.
Utmaningen är att Pebble redan slåss mot superjättar som Apple, Samsung, Huawei och Motorola medan Fitbit tänker ge sig in i samma strid. Trots att Fitbit dominerar marknaden för aktivitetsmätare. Och kanske är det ett smart drag då smarta klockor blir allt bättre på att mäta aktivitet, vilket kommer att äta upp marknadsandelarna för Fitbit, bit för bit för bit.
Vad tror ni kommer att ske om Fitbit köper upp Pebble? Är det bra eller dålig för användarna, och hur kommer marknaden med aktörer att reagera? Kommentera gärna och berätta vad ni tror.
Lämna ett svar
Visa kommentarer