Xbox One X är fortfarande några månader bort från att lanseras men intresset är fortsatt skyhögt efter Microsofts avtäckande, och det fullkomligt väller in med information om hur nya konsolen fungerar jämfört med Xbox One S — den idag snabbaste släppta konsolen från Microsoft.
Som hur de båda spelkonsolerna kommer att ladda ner speldata för visning i 4K på en kompatibel skärm. Enligt webbsajten Stevivor är det bara Xbox One X som får tillgång till den högsta upplösningen av texturer och dylikt vid nerladdning till ett spel, för att sedan visa detta på skärmen.
Xbox One S som också kan spela upp i 4K kan däremot bara ladda ner texturer i full-HD och sedan skala upp detta till 4K-upplösning i efterhand. En stor skillnad som visserligen inte är oväntad men ändå värd att nämna.
— Med lanseringen av Xbox One X är vår intention att ladda ner rätt tillgångar till den rätta konsolen, säger en Microsoft-representant till Stevivor.
Representanten pratar då specifikt om Forza 7 som tar upp hela 100GB utrymme på spelkonsolens hårddisk efter installation. Men det gäller även för andra spel som uppdaterats eller nysläppts med stöd för den snabbare Xbox One X-konsolen.
Skalbarhet gör att din konsol alltid kan köra nya spel
Skalbarheten gör att du aldrig behöver känna dig lämnad i sticket av Microsoft eller utvecklarna. Alla spel som kan köras på nya Xbox One X kan även spelas på en Xbox One S eller den ännu äldre Xbox One. Kanske inte fullt lika snygg visning på din tv, men nära nog för de flesta.
Som en del av vår utvecklarförbättring för Xbox One X har vi gjort en funktion tillgänglig som gör det mycket mer flexibelt att välja vad som ska installeras på användarnas spelkonsoler, säger Microsoft.
En annan detalj som Microsoft nämner för Stevivor är att även om Xbox One S är kapabel att visa HDR-material så är nerladdningsstorleken inte större för den konsolen jämfört med Xbox One som inte kan visa HDR. Detta då Microsoft ger utvecklarna nya verktyg för att optimera nerladdningen av material till konsolerna.
Det går exempelvis att ställa in spelen så att installationen endast använder de språkfiler, både i tal och text, som matchar konsolens språkinställning. Eller om spelet inte har stöd för exempelvis svenska så installeras bara de engelska språkfilerna. På så vis kan utvecklarna spara åtskilliga gigabyte i både nerladdningsbandbredd och utrymme på hårddisken. Tills användaren manuellt väljer att installera andra språk.
Smarta lösningar och praktisk användning ser ut att vara ledord för Microsoft i utvecklingen av nya generationens spelkonsol. Och vi gillar det. Nu blir det spännande att se om Sony tänker svara på alla nyheterna eller om den japanska speljätten sticker huvudet i sanden och hoppas att deras befintliga konsoler räcker för att behålla positionen som marknadsledare.
Vad tror du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer