Dropbox är en superhet molnlagringstjänst just nu. Först ansökte företaget om att få bli börsnoterad, därefter offentliggjordes ett stort samarbete med Google – och nu presenterar Dropbox en ny integration med Salesforce.
- Tät integration med Salesforce för delning av material
- Liknande presenterade med G Suite och Office 365
- Är ett offentliggörande och inte en lansering
- Visste du att Dropbox tar bort inaktiva konton? Läs mer här
Det här är inte första gången som Dropbox och Salesforce presenterat en integrerad lösning mellan företagens tjänster. Men det är den hittills största – och för många är det en mycket välkommen nyhet.
I stora drag handlar det om att Dropbox får synliga mappar i Salesforce Commerce Cloud och Marketing Cloud. Det betyder att den som använder Salesforce inte behöver gå igenom lika många steg för att slutföra vissa arbeten och kan importera filer direkt från Dropbox via en direkt integration.
Företagen har också meddelat att en djupare integration med Quip. Ett verktyg för ordbehandling och samarbete som Salesforce köpte för 750 miljoner dollar under 2016. Om du undrar så omvandlas den summan till nära 6,2 miljarder kronor exklusive moms.
Det som är nytt här är att man kan bädda in mappar direkt från Dropbox till Quip i ett svep. Dessutom kan du öppna och redigera filer från Quip från Dropbox om du vill det.
Dropbox ser samarbeten med konkurrenter som en fördel
Så varför skapar två konkurrerande företag en nära implementation på det här viset? Är det inte ofördelaktigt att lyfta fram konkurrentens tjänst och verktyg?
Inte om man frågar Quentin Clark som är SVP of Engineering, Product and Design på Dropbox. Han menar istället precis tvärtom, att det är positivt. Allt handlar om att ge användarna vad de behöver.
“It is enabling best of breed and recognizing that you are going to hire your product to do a certain job and may be hiring other products to do other jobs, and you have to be at peace with that.”
Dessutom är det viktigt för Dropbox att synas och vara tillgänglig för så många som möjligt. Företaget har vuxit med 31 procent under 2017 och 39 procent året dessförinnan. Ändå blöder företaget pengar och måste göra något för att minska de röda siffrorna inför sin IPO, eller börsnotering. Dropbox tar exempelvis bort inaktiva konton som inte använts på längre, som en åtgärd.
Företaget får huvuddelen av sina inkomster från konsumenter och inte enterprise-användare. Integrationen med Salesforce, samt de tidigare presenterade samarbetena med Google G Suite och Microsoft Office 365 är ett tydligt tecken på att Dropbox försöker attrahera företag.
Tror du att det kan lyckas?
Lämna ett svar
Visa kommentarer