Anonymous påstår sig ansvariga när Dropbox låg nere i flera timmar
Efter att populära molntjänsten Dropbox drabbades av flera timmars nedtid där servrarna inte gick att nå så har kritiska röster höjts mot företaget. Det som först rapporterades som en allvarlig hackerattack mot Dropbox visade sig snart vara en rutinmässig underhållning som tog längre tid än väntat. Ansvariga på Dropbox var mycket noga med att poängtera att man inte hade utsatts för någon attack, trots att flera påstådda medlemmar ur hackernätverket Anonymous sade sig vara ansvariga för nedtiden.
Oavsett vad som orsakade avbrottet i driften så är skadan redan gjord mot Dropbox. Gruppen AnonOpsKorea som är en gren av Anonynous sade att deras attack mot Dropbox var för att uppmärksamma Aaron Swartz, en ung man som tog sitt eget liv efter att ha blivit anklagad för intrång på MIT:s nätverk. En specifik hackare som på Twitter kallar sig 1775Sec sade sig ha informationsdumpar från påstådda hackerattacken mot Dropbox och hotade att lägga ut denna data på internet om inte Dropbox fixade säkerhetshålen som användes – och kort därefter lades en nedladdningslänk ut.
Dropbox menade snabbt att informationen var en hel månad gammal och att den dessutom inte var från deras servrar, så 1775Sec behöver bättre bevis än så för att inte få sina påståenden undergrävda av Dropbox. Molntjänsten har varit mycket noga med att poängtera att ingen information har stulits och att allt var ett dåligt skämt från någon som inte hade koll och detta noterades bland annat i New York Times där ansvariga intervjuades tidigare i januari. Exakt vad som hände kommer troligtvis aldrig att hitta till ytan men en viss skada har ändå skett.
Lämna ett svar
Visa kommentarer