Apple släpper regelbundet nya test-versioner av sina många mjukvaror. Tanken är att användare som vill prova det senaste och hetaste ska få möjligheten att göra det innan den breda massan får uppdateringarna.
Målet är att testa alla nyheter och få återkoppling på eventuella problem som kan uppstå. Och med beta-versionen av watchOS 11.1 fick Apple en rejäl utmaning på halsen.
Innehåll
Problemet med watchOS 11.1
Det var när Apple släppte den tredje beta-versionen av watchOS 11.1 som användarna började rapportera in allvarliga problem.
Bara minuter efter installationen slutade Watch-klockor med beta-versionen att fungera. De kunde inte reagera på skärmberöring eller knapptryck, och informationen på skärmen uppdaterades inte.
Faktum är att inte ens tiden ändrades på de enheter där problemet uppstod (vilket tacksamt nog inte var samtliga beta-testare).
Gick att lösa temporärt med omstart
Vissa kunde lösa problemet temporärt och väldigt kort med en omstart av smartklockan.
Genom att hålla ner kronan och på/av-knappen samtidigt tvingas en Watch-klocka till omstart. Anledningen är att omstarten inte går via operativsystemet utan är hårdkodat inuti klockan på ett sätt som inte påverkas av mjukvarufel.
Utmaningen? Nästan direkt efter omstarten började watchOS 11.1 ställa till det igen för användarna.
Drabbade klockor kan bara lagas av Apple
En stor utmaning är att Apple inte tillåter så kallad nedgradering av mjukvaran i Watch-klockorna. Det betyder att den som installerat den tredje beta-versionen av watchOS 11.1 måste stå ut med en helt oanvändbar klocka tills nästa beta släpps.
Det enda sättet att ”laga” en Watch-klocka som har fel på mjukvaran är att lämna in den till Apple. En tekniker kan sedan använda speciell mjukvara som bara finns internt hos bolaget för att nedgradera till en äldre watchOS-version.
Inte första allvarliga mjukvaruproblemet
Apple har flera allvarliga problem med sina mjukvaror för iPad, HomePod och Watch.
Med iPad Pro M4 tvingades iPadOS 18 att dras tillbaka då surfplattor slutade fungera och den senaste versionens finns fortfarande inte att installera på nya generationens iPad Pro. Det är förvånansvärt dåligt av Apple som har iOS 18 ute sedan en tid för iPhone.
Även HomePod är drabbad där HomePod Software 18.1 Beta 2 kraschade högtalare. Apple tvingades dra tillbaka mjukvaran och vi väntar fortfarande på en ny, fungerade version och en lösning för drabbade modeller.
Och som om det inte vore illa nog är Apple Intelligence fortfarande inte släppt.
Lämna ett svar
Visa kommentarer