Säkerhetsfirman Avast är i hetluften efter att bolaget blev påkommen med att sälja användarnas webbläsardata till tredje part. Under flera år samlade Avast information som såldes vidare – utan att användarna fick veta det.
Avast lovade att värna om användarnas integritet genom att skydda dem mot spårare på internet. Samtidigt pågick ett arbete i bakgrunden med att samla in och sälja samma data till annonsörer. Fler än 100 olika annonsörer dessutom. Och amerikanska Federal Trade Commission ser inte mellan fingrarna på tilltaget.
I ett beslut från FTC får Avast både en saftig bot på 16,5 miljoner dollar (cirka 170 miljoner kronor exklusive moms) och ett förbud mot att sälja användarnas data till annonsörer.
Avast har försökt att rättfärdiga tilltalet genom att påstå att all data var anonymiserad. Det vill säga att information om dig som användare tagits bort så att just dina förhavanden på internet inte går att spåra tillbaka till dig. Men FTC är inte övertygade och menar att Avasts rensning av data inte är tillräcklig.
Talespersonen Jess Monney säger att Avast är ”[…] committed to our mission of protecting and empowering people’s digital lives”. Bolaget håller inte med om beslutet som FTC lagt fram, men blickar hellre framåt i det hela och vill fortsätta erbjuda sina tjänster till användarna världen över.
Om du använder säkerhetsmjukvara från Avast är du alltså lite mer säker än tidigare. Men vet att just din data eventuellt har sålts vidare till annonsörer trots att bolaget påstått sig värna om din integritet.
Via The Verge
Lämna ett svar
Visa kommentarer