Apple Self Service introduceras på den europeiska marknaden och lanseras i totalt åtta länder. Bland länderna hittar vi Sverige vilket betyder att du snart kan laga dina Apple-prylar från hemmet. Men se upp – det är kan bli rejält dyrt att laga din egen iPhone eller Mac-dator.
Det är bara ett litet antal produkter som stöds om du vill använda dig av Apple Self Service-tjänsten. I skrivande stund handlar det om mobiltelefoner ur iPhone 12- serien och iPhone 13-serien, samt bärbara datorer med Apples egna systemkretsar ur M-serien.
För att komma igång så måste du besöka Self Service Repair Store. Det är en reparationsportal som hjälper dig att identifiera vilken pryl du har, vilka delar du behöver för reparationen och så klart verktygen som Apple tillhandahåller.
Hos Self Service Repair Store kan man finna mer än 200 delar och verktyg samt reparationsmanualer. Genom det här programmet kan kunder med erfarenhet av att reparera komplex elektronisk utrustning själva utföra reparationer med hjälp av samma manualer, delar och verktyg som Apple Store-butiker och Apple-auktoriserade serviceställen använder.
Apple i sitt pressmeddelande
När du beställer reservdelar och verktyg så anger du vilken produkt det handlar om, vilken modell du har och vad du vill reparera. Därefter presenteras en rad verktyg som du antingen hyr av Apple eller köper. När du hyr ett verktyg så ingår allt som behövs för den specifika reparationen för en enda pryl.
Att hyra ett reparationskit kostar 699 kronor och då ingår såväl frakt som retur till Apple. Det ingår däremot inte alla delar som krävs, de måste du köpa till. Du kan välja att köpa enskilda delar eller ett komplett paket med allt som behövs.
Apple tillhandahåller officiella reparationsmanualer för sina mobiltelefoner och bärbara datorer. De täcker allt du kan reparera själv hemifrån. Ett tips är att gå igenom reparationen du vill göra INNAN du beställer ett reparationskit.
Varje originaldel från Apple är utformad och konstruerad för respektive produkt och genomgår omfattande tester för att säkerställa högsta kvalitet, säkerhet och tillförlitlighet. Det är samma delar som Apples nätverk av auktoriserade serviceställen använder – och kostar lika mycket.
Apple i sitt pressmeddelande
Det finns cirka 200 reservdelar att välja på och Apple poängterar att hemmafixaren får exakt samma resurser för reparationen som auktoriserade verkstäder. Dessutom kostar delarna lika mycket.
När användaren har reparerat sin mobiltelefon eller bärbara dator så kan de ersatta delarna returneras till Apple för återvinning.
Tänk på att vem som helst inte bör ge sig på en reparation i hemmet. Det finns en risk att den som är oförsiktig förvärrar problemet och inte monterar allt på korrekt vis, vilket i slutändan kan leda till att prylen måste kasseras eller lämnas in för en dyr reparation hos en verkstad.
Via Apple
Lämna ett svar
Visa kommentarer