Det går inte speciellt bra för den semi-smarta högtalaren HomePod. Enligt webbsajten Bloomberg lyckades HomePod aldrig nå de interna förväntningarna under produktens tio första veckor på marknaden – och nu minskas tillverkningen i fabrikerna.
- Väntas inte öka försäljningen lika mycket som Google och Amazon
- Når inte förväntningarna kring funktionalitet hos konsumenterna
- Saknar smarta funktioner som Amazon Echo och Google Home erbjuder
- Apple strävar inte efter hög försäljning och redovisar inte exakt försäljning
- Visste du att Apple Music har passerat 40 miljoner prenumeranter?
Apple själva kommenterar givetvis inte försäljningen, men källor inom Apple bekräftar för Bloomberg att försäljningen är sämre än väntat. Butiksanställda menar att de i vissa fall bara säljer ett tiotal exemplar varje dag, och att antalet lådor på hyllorna blir allt fler.
Efter tio veckor på marknaden har HomePod bara lyckats roffa åt sig runt en tiondel av den amerikanska marknaden. Vilket kan jämföras med 14 procent för Google Home och hela 73 procent för Amazon Echo. Detta enligt analytikerfirman Slice Intelligence.
Och kanske är anledningen till den dåliga försäljningen mycket enklare än många kanske tror. Inför lanseringen trodde många konsumenter att HomePod skulle erbjuda samma funktionalitet som Amazon Echo och Google Home, vilket visade sig vara helt fel. Dessutom är prislappen mycket högre än många är villiga att betala för Apples högtalare.
Ett annat problem som Apple stöter på är en ovilja att låsa in sig i företagets ekosystem. Den som redan har en iPhone, iPad, Mac och Apple Music kanske är villig att ta steget till HomePod. Men alla andra som bara har någon enstaka Apple-pryl riskerar att skrämmas bort när högtalaren inte fungerar med Spotify eller andra musiktjänster.
Apple HomePod är en kompakt och stilren högtalare som automatiskt ställer in ljudet för att matcha rummet. Högtalaren kan anslutas till Siri och Apple Music, samt är låst från att användas med tjänster från tredje part. Ljudet är enligt recensenter överlag utmärkt, men tappar lite i mitten av registret. Apple HomePod är en utmärkt högtalare för dig som älskar allt från Apple. Om inte – köp något annat.
Så hur beräknas försäljningen av HomePod ser ut framöver? Enligt Gene Munster som är medgrundare till Loup Ventures kommer försäljningen av HomePod sannolikt att öka framöver.
- Apple HomePod
- 2018: 7 miljoner exemplar
- 2019: 11 miljoner exemplar
- Amazon Echo
- 2018: 29 miljoner exemplar
- 2019: 39 miljoner exemplar
- Google Home
- 2018: 18 miljoner exemplar
- 2019: 32 miljoner exemplar
Smarta högtalare och artificiell intelligens är det senaste och hetaste på marknaden just nu. Alla de stora tillverkarna breddar sig till fler länder, och i takt med att utbredningen sker med större språkstöd kommer också försäljningen att öka. Problemet för Apple är att konkurrenterna sannolikt kommer att öka betydligt snabbare i kategorin.
Anledningen? Google och Amazon har betydligt smartare produkter som klarar mer. Apple HomePod kan i princip beskrivas som en glorifierad högtalare med bra ljudkvalitet och bristande funktionalitet utan smart integration.
Har du en Apple HomePod, eller planerar du att köpa en? Skriv till oss och berätta i kommentarsfältet!
Lämna ett svar
Visa kommentarer