Efter avslöjandet att Apoteket delade känslig data om sina kunder med Facebook så kommer nu nästa nyhetsbomb om att även Apotea delade kunduppgifter till storföretaget.
Apotea startade en intern utredning efter avslöjandet om Apoteket och kom fram till att även de delade kunguppgifter med Facebook. Nu har företaget anmält sig själva till Integritetsmyndigheten.
Sveriges Radio rapporterar att Apotea skickat kunduppgifter till Facebook i nästan två år. Ända sedan stoppet för reklamköp på det sociala nätverket som rapporterades inför sommaren 2020.
I artikeln på Sveriges Radio står att informationsdelningen med Facebook gjorde det möjligt för sociala nätverket att koppla ihop köp på Apotea med specifika mejladresser. I ett exempel säger sajten att Facebook kunde se när någon med en specifik mejladress lade till ett akut p-piller för 45 kronor i varukorgen.
Det är minst sagt känslig information som kan kopplas till enskilda individer. Och Apoteas VD Pär Svärdson säger att han inte kände till vidden av informationsutbytet. Samtidigt stod det i Apoteas integritetspolicy att data som skickades till Facebook ”aldrig” kunde kopplas mot en kunds identitet.
Apotea hanterar cirka 200 000 beställningar varje vecka. Enligt Pär Svärdson har ”ansenligt antal” av kunderna påverkats.
Det är inte känt om Apotea tänker kontakta berörda personer och berätta att deras data har eller kan ha skickats till Facebook. Det är inte heller känt om Apotea tänker kompensera drabbde för delningen av känsliga uppgifter till Facebook.
Det är pinsamt att Apotea fortsätter dela känsliga uppgifter med Facebook i det dolda trots att företaget bojkottat företaget genom att sluta visa reklam där. Även om det bara är en ensam individs misstag att delningen skedde. Vi ställer oss frågande hur Apotea missade datadelningen under två år.
Tacksamt nog har företaget rättat till sitt misstag och ska idag inte dela någon data med Facebook.
Lämna ett svar
Visa kommentarer