Annonsblockering i telefonen är inte lösningen

adblocker_logo

Det är många som hoppar på trenden med att installera annonsblockerare i Safari efter att Apple har släppt iOS 9.

Jag har själv provat några alternativ och vill på rak arm mena att de är väldigt effektiva. Webbsajter laddar något snabbare, man slipper reklamen som visas här och där (vilket kan vara störande så klart) och får en behagligare upplevelse.

Åtminstone är de effektiva i de flesta fall – men inte alla.

Det finns stunder där annonsblockerare i telefonen inte är bra att ha och det är när man ska handla i en webbutik. Dessa små verktyg kan nämligen störa butiken på ett sätt som gör det omöjligt att handla.

Har man lagt något i korgen och tänker betala finns inget retligare än att sitta där och inte kunna göra det. Butiken riskerar att förlora en kund som tror att det är den som krånglar, du som ska handla får inte dina varor och för båda blir det bara obekvämt.

Annonsblockering i Safari på iOS är något helt nytt och obeprövat. Vi har inte sett konsekvenserna av långvarig blockering än och många webbsajter som lever på reklamintäkter kommer att påverkas, åtminstone kortsiktigt.

Det finns mängder av bloggar, nyhetssidor och andra webbsajter som publicerar riktigt grymma texter och väldigt bra material. En del av dessa kommer otvivelaktigt att få stänga eller leva med betydligt lägre inkomst om annonsblockering får upp farten på marknaden.

Betalväggar är en konsekvens

aftonbladet-plus-annonsering

En konsekvens av detta är att betalväggar kan börja dyka upp där vi tidigare inte sett dem. I USA är de vanligare men här i Sverige är det få som vågat sätta upp en betalvägg. Aftonbladet gör det med sin Plus-tjänst men personligen skulle jag inte rekommendera att man betalade för deras på tok för dåliga material där (vilket givetvis är ett högst personligt tycke).

Till råga på allt har en del annonsblockerare redan börjat nå ut till annonsleverantörer för att se om de vill betala sig ifrån blockeringen.

Ni läste rätt – en del applikationer, som Crystal, släpper igenom annonser bara företagen är villiga att betala för det. Hyckleri på hög nivå och riktigt, riktigt dåligt gjort.

Måste finnas en balans

Så ska vi bara sitta där och se annons efter annons efter….?

Givetvis finns det en balans som behöver upprätthållas och en del sajtägare har uppenbarligen missat det. För många annonser skrämmer bort potentiellt återkommande besökare medan för få inte ger bra med intäkter för fortsatt drift. Annonblockering kommer att driva fram en ny form av betalningslösning, troligtvis betalväggar men också unikt material som kan köpas separat, exempelvis e-böcker.

Det ska bli spännande att se vad som kommer och hur snabbt blockering kan få effekt på iOS. Vad tror ni?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.