Surfplattorna i iPad-serien tappar allt fler marknadsandelar. Det rapporterar analysföretagen IDC och Strategy Analytics som presenterat nya rapporter om den globala försäljningen av surfplattor.
Rapporterna pekar på att Apple visserligen fortsätter att vara störst inom kategorin, men att försäljningen tappat hela 19 procent bara under det senaste året. De faktiska marknadsandelarna skiljer sig lite åt beroende på om det är IDC eller Strategy Analytics rapport du läser, men mellan 20,6 och 24,7 procent ser iPad-serien ut att hålla idag.
Efter Apple finner vi tunga konkurrenter som Samsung, Amazon, Lenovo och Huawei. Under fjärde kvartalet 2016 skeppade Apple hela 13,1 miljoner surfplattor medan tvåan Samsung endast mäktade med 8 miljoner enheter. Amazon tog tredjeplatsen med 5,2 miljoner surfplattor och därefter följer Lenovo och Huawei med 3,7 respektive 3,2 miljoner enheter.
Apple’s venerable hold on the tablet market is yet to be challenged although the company is not immune to overall market challenges, declining 18.8% in 4Q16. The iPad Pro lineup made up only a small portion of overall shipments as the iPad Air 2 and Mini tablets continued to account for the majority of the shipments for Apple. For every 10 slate tablets shipped, Apple only sold 1 iPad Pro tablet.
Siffrorna ovan är från IDC men Strategy Analytics statistik är i det närmaste identisk. Det som skiljer dem åt mest är Amazon där skriver ner försäljningen till endast 4,2 miljoner enheter, alltså hela miljonen färre än vad IDC rapporterar.
Att Apple tappar något på marknaden för surfplattor är inte konstigt då nya iPad-modeller är att vänta kring mars månad. När nya modeller ryktas är det vanligt att intresset minskar något då många väntar in de nya, uppgraderade iPad-modellerna.
iPad Pro 2 kan bli en riktig monsterplatta
Om du absolut måste ha en surfplatta idag är det givetvis en idé att köpa snarast, men kan du avvakta någon månad eller två är det bättre att vänta in iPad Pro 2 som kan släppas under våren 2017. Bättre hårdvara för den som vill betala det och lägre priser på befintliga modeller om man hellre uppskattar det.
Totalt kan Apple släppa tre nya surfplattor med skärmstorlekarna 9.7, 10.9 och 12.9 tum. Först- och sistnämnda storlekarna är standard från Apple idag medan mellanmodellen blir helt ny och första modellen som är så kallat kantlös (vilket i praktiken bara betyder mycket tunna kanter runt skärmen).
Specifikationerna kring de nya surfplattorna är givetvis inte bekräftade på något vis men räkna med snabbare processor, kvickare grafikkrets och bättre skärmar. Vad mer finns att önska i en redan uppskattad och utmärkt surfplatteserie? En intressant detalj är att 10.9-tumsmodellen inte bara kan få en ny skärmstorleken och supertunna kanter, den ska också vara tjockare än befintliga surfplattor.
Exakt vad som kommer återstår att se, men Apple är garanterat sugna på att ta igen de marknadsandelar som gått förlorade. Om de lyckas kan vi bara sia om, men vår gissning är att Apple inte får några problem med att återta vad de tappat.
Lämna ett svar
Visa kommentarer