Det är en ständig kamp för tillverkarna om att få ner värmeutvecklingen i bärbara datorer på en nivå som är behaglig för användarna. Trots nyare processorer som ger mindre värme så kan de bli ruskigt varma och detsamma gäller de diskreta grafikkretsar som måste implementeras med minimal kylarlösning.
Värre blir det om en processor eller grafikkrets går sönder och gör att värmen bli så påtaglig att datorn måste stängas ner eller startar om av sig själv. Lägg till att problemet är återkommande, är på en dator som passerat sista garantidatum och dessutom inte har erkänts av tillverkaren som ett problem – ja då vet ni vad användarna av tidiga Macbook Pro från 2011 har att leva med.
Just nu fylls forumen på den officiella hemsidan för Apple med arga kommentarer kring deras Macbook Pros som överhettas så till den grad att datorn blir obrukbar. I det här fallet har problemet isolerats till att vara grafikkretsen från AMD och det finns även bilder där någon använt en värmekamera för att peka ut det område som är boven i dramat.
Byte av moderkortet är enda lösningen idag
Apple har inte kommenterat det hela än men väntas göra det om problemen inte försvinner eller åtminstone minskar. Enda lösningen på problemet idag är ett byta av moderkort, något som inte är ekonomiskt försvarbart på en Macbook Pro.
Nu återstår bara att se om Apple erkänner att detta är ett problem med denna specifika modellen och startar ett inbytesprogram. Annars är risken att användarna får dras med blinkande skärmar, abrupta omstarter och andra problem som är direkta orsaker av värmeproblemet.
Källa: Cult of Mac
Jag har en tidig macbook pro 2011. Den är inte klok. Den är galet långsam och uppför sig otroligt konstig och underpresterar i alla situationer. I jämförelse med flera ”sämre” äldre är den oroväckande dålig. Hur vet man om det är detta som är problemet? Går det att testa? Jag ska försöka reklamera skiten men har hört att det är problematiskt och framförallt så är ju tiden knapp för oss tidiga 2011re.
Hej Filip,
Det finns alltid en viss risk att just din modell är drabbad och om så är fallet får du reda på det via Apple. Om en återkallning blir aktuell går Apple ut med berörda serienummer som du kan jämföra med din dators.
Innan detta sker så rekommenderar jag en återställning av OS X – helt från grunden. Rensa hela hårddisken och ladda ned OS X igen från App Store. Se om det blir bättre redan där.
Jag har redan försökt installera om och gjort det mesta men borde göra men inget verka hjälpa.
Hej jag har fått samma problem med min MBP. Finn det någon sida där man kan läsa om/när Apple bestämmer sig för att en återkallning?
Återförsäljaren gav mig tipset att ringa Apple för att försöka reklamera den så att jag skall slippa stå för kostnaden att byta kortet. David och Goliat:)