Facebook börjar visa reklam i Messenger. Det har sedan länge varit kommunicerat att tjänsten skulle visa annonser i framtiden — och nu verkar det som att framtiden har kommit ifatt oss.
Med en ny reklamtjänst kan företaget köpa annonsplats i Messenger. Visningen sker under dina favoriter och till att börja med visar Facebook bara ett litet antal testannonser i Australien och Thailand.
Åtminstone är det vad Eddie Zhang skriver på Facebooks officiella blogg. Vi kan dock räkna med snabb utrullning på alla marknader så fort Facebook ser att allt går bra. Här pratar vi inte om att bättra användarupplevelsen för sina användare, bara företagets vilja att stärka sin kassa.
Tacksamt nog verkar det som att Facebook ännu inte är beredd att visa reklam i konversationerna. Istället kommer reklamen endast visas på startsidan. Visningen sker i en egen sektion som skrollar i sidled.
En detalj om nya reklamvisningen är att användarna kan starta en konversation med företag som visar annonser. I de fallen får företagen möjlighet att skicka erbjudanden och liknande, dock endast om användaren initierar det. Företagen ska aldrig kunna skicka erbjudanden på eget initiativ.
Annonser i Messenger är egentligen inget nytt. Redan i april förra året meddelade Facebook att så kallad chatbottar där företaget skulle kunna skicka sponsrade meddelanden till användarna var på gång. En bot är enkelt förklarat en datoranvändare som kan svara ”intelligent” på exempelvis frågor.
Facebook har varit medvetet restriktiv med den här typen av annonser för att inte reta upp användarna. Speciellt reklam i konversationer är extremt känsligt och frågan är om företaget skulle våga sig på det.
Vad tror ni?
Lämna ett svar
Visa kommentarer