I ett slag gjorde HP att alla inofficiella bläckpatroner för flera modeller i Officejet Pro-serien slutade fungera på ett givet datum.
Det är åtminstone vad flera rapporter från användare världen över vittnar om. Felet som uppstår när de försöker skriva ut med sina bläckpatroner som inte är från HP är ett felmeddelande på skrivaren skärm och att enheten vägrar skriva ut — tills HP:s egna patroner används.
Problemet ser ut att ha uppstått efter att HP skickade ut ny mjukvara till skrivarna och att det följde med en begränsning i uppdateringen. Vi brukar aldrig rekommendera att du hoppar över uppdateringar, men här måste vi bara säga att du absolut inte bör uppdatera med ny mjukvara från HP. Stäng omedelbart av automatiska uppdateringar!
Tänk bara om du köpt bläckpatroner från tredjepart för flera hundra kronor. Då sitter du där och måste ändå köpa nytt bara för att HP — utan förvarning — lagt in begränsningar. Det hade åtminstone kunnat skickas ut en varning innan så kunderna kunde undvika att köpa fel bläckpatroner.
Istället valde HP en väg som knappast kan sägas vara konsument- eller kundvänlig. Förutsatt att rapporterna stämmer så klart. Och med mängder av klagomål på det officiella forumet för HP så är frågan om tillverkaren ska kunna vifta bort det som gnäll.
Ännu värre är att alla svar från HP eller så kallade HP-experter på forumen försöker friskriva sig från alla problemen som rapporteras genom att peka på tredjepartspatronerna. Som om alla skulle sluta fungera exakt samtidigt för mängder av användare utan HP:s inblandning.
Skämskudde?
Läs mer om problemet med begränsningen hos Hothardware, Geek.com och Inkjet411.
Lämna ett svar
Visa kommentarer