Netflix använder generativ AI för att spara pengar

Neflix logo
Foto: Alexander Shatov, Unsplash

Netflix bekräftar att filmtjänsten använder generativ AI för att minska sina kostnader när de producerar filmer och serier. Minst en stor produktion har nyttjat AI och fler är sannolikt på gång.

Serien The Eternaut är lite av ett pilotprojekt för Netflix när det gäller artificiell intelligens. Vid minst ett tillfälle nyttjades AI som ersättare till traditionella verktyg vid skapandet av visuella effekter.

Den VFX-sekvensen färdigställdes 10 gånger snabbare än vad den kunde ha gjorts med traditionella VFX-verktyg och arbetsflöden. Dessutom skulle kostnaden för det helt enkelt inte ha varit möjlig för en show med den budgeten.

Det handlar om en byggnad som kollapsar i Buenos Aires, Argentina, med hjälp av visuella effekter.

Netflix är övertygade om att AI kan användas till att göra filmer och serier bättre, inte bara billigare. Men gränsen mellan att använda AI till att förstärka upplevelsen och att överanvända för att spara pengar är hårfin. När dörren har öppnats är det lätt att aktieägarna pekar på AI som ett sätt för att kortsiktigt håva in mer och mer pengar.

Det här är inte första gången Netflix använder AI i sin tjänst.

Redan i maj meddelade Netflix att artificiell intelligens används i en sökfunktion på mobilen. Med naturligt språk är det enklare för användarna att hitta vad de vill kolla på. Exempelvis kan du skriva ”något roligt och upplyftande”, eller ”berättelser om journalister” för att få exakt vad du letar efter.

Samtidigt arbetar Netflix på en ny annonslösning som gör att annonsörer kan använda AI för att visa reklamen på ett sätt som anpassas för filmen eller serien som visas för stunden. Exempelvis kan ett reklambudskap få en ton och ett utseende som matchar exempelvis ”Stranger Things” för att inte kännas malplacerat för tittaren.

Via The Verge

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.