Med iOS 14 ökar skyddet mot din personliga integritet rejält. Apple har byggt in nya lösningar som bland annat hindrar annonsörer från att spåra dig utan ditt uttryckliga godkännande.
Ett sätt som Apple sätter käpparna i hjulen för annonsörer som vill spåra dig är genom ett opt-in-krav för IFDA.
IFDA står för ”Identifiers for Advertisers”. Det är en speciell tagg som identifierar exempelvis din mobiltelefon eller surfplatta, utan att avslöja personlig information.
För att kunna använda IFDA-taggen i iOS 13 behövs inget speciellt medgivande. Det är fritt framför annonsörer i bland annat appar och spel för att nyttja den.
Med iOS 14 däremot är det slut på det roliga.
iOS 14 kräver uttryckligt medgivande för annonsspårning
När du använder iOS 14 måste annonsörer först begära åtkomst till IFDA-taggen. Det går inte att krångla sig ur det för annonsörerna – en stor och tydlig dialogruta med knapparna ”Tillåt spårning” och ”Be appen att inte spåra” visas.
Apple har även lagt in en ny funktion i iOS 14 som gör att annonsörer inte kan se din exakta position. Istället får de en ungefärlig plats om du hellre vill det.
Andra integritetsskyddande funktioner i iOS 14 (och iPadOS 14) är en visuell indikator i statusbaren när kamera och mikrofon används (grön respektive orange indikator) samt att det nu är enklare att göra en opt-out på annonsering i specifika appar.
Lämna ett svar
Visa kommentarer