Om du har en tv som klarar 4K-upplösning och vill spela Titanfall 2 är det tveklöst Xbox One X som gäller. Microsofts nya spelkonsol kan nämligen pressa upp spelet i extrema 6K för att sedan skala ner till 4K innan visning. En prestandavisning som visar vägen för framtida spel på konsol
Det betyder att du får en skarpare, mer detaljerad bild än om spelet ”bara” hade renderats i 4K och direkt visats på din skärm. Det faktum att spelet dessutom körs i 60 fps gör givetvis inte saken sämre.
Utvecklaren Respawn Entertainment gick ut med uppgifterna om upplösningen i en forumtråd där det bekräftades att Titanfall 2 körs renderas internt i spelkonsolen i 3200p. Vilket kan jämföras med jämförelsevis superlåga 800p med Xbox One.
Sannolikheten att du får se Titanfall 2 i 6K-upplösning vid lanseringen av Xbox One X är dock försvinnande liten. Spelkonsolens GPU körs nämligen i konstant 100 procent för att göra 6K möjligt vilket betyder en extrem belastning med hög värmeutveckling — och i längden en ostabil konsol.
Det är mer troligt att Titanfall 2 renderas och visas i 4K när spelet går att köpa. Mindre värmeutveckling, lägre belastning på konsolen och mer utrymme för att öka kvaliteten på andra grafiska delar av spelet istället.
Hur står det egentligen till med Titanfall 2 på Playstation 4 Pro? Sonys spelkonsol är absolut inte långsam, även om hårdvaran inte är lika kapabel som den i Xbox One X, men några 6K är inte att hoppas på. Istället klarar spelet att köras i 1440p med stabilare bildvisningsfrekvens (fps) än både Xbox One S och Playstation 4.
Microsoft har med Xbox One X och DirectX 12 visat vilken kraft det finns att hämta ur en spelkonsol. Titanfall 2 är ett praktexempel som demonstrerar kapaciteten med ett väloptimerat spel som utnyttjar prestandan maximalt. Alla spel kommer givetvis inte att klara samma sak, men vi håller givetvis tummarna för att fler utvecklare utnyttjar hårdvaran maximalt.
Lämna ett svar
Visa kommentarer