Google slutar läsa dina privata e-postmeddelanden för att kunna visa annons utifrån innehållet. Tillvägagångssättet har länge varit en av de mest kontroversiella metoderna för Google att ta reda på allt om dig — och nu kan de var på gång att sluta läsa av e-post.
Anledningen är att Google vill attrahera fler företagskunder. Och idag är många befintliga företagskunder osäkra på huruvida Google läser av deras e-post eller inte. Det gör det svårt att locka fler storföretag som är spekulanter på ett byte från andra aktörer till Google.
Annonser kommer fortfarande att visas i gratisversionen av Gmail. Men istället för att visa annonser baserat på dina e-postmeddelanden planerar Google att använda sig av annan information. Som hur du surfat runt på internet tidigare och vad du sökt på i sökmotorn.
Beslutet gör att annonser i Gmail hamnar mer i linje med hur vi skapar personliga annonser för andra Google-produkter, skriver Diane Greene i ett blogginlägg.
Det är inte konstigt om Google står i ett tufft vägskäl kring e-postavläsningen. Det är mycket kontroversiellt och har lett till en mängd stämningar och stor kritik från organisationer som värnar om integritet. Samtidigt är det ett perfekt sätt att lära sig allt om dig och visa rätt reklam för att locka till klick. Vilket betyder större intäkter.
G Suite används idag av fler än tre miljoner betalande företag. En fördubbling av antal kunder jämfört med på bara ett år. Och företaget har kontinuerligt plöjt ner stora resurser i molnhanteringen för att möta kraven från marknaden.
Eftersom Google lever på annonser och att samla in så mycket information som möjligt om användarna, mycket likt Facebook, så vore det konstigt om det inte finns en större plan i bakgrunden. En värdig ersättare till e-postavläsning och som vi inte känner till idag.
Besök det här blogginlägget på webbsajten The Keyword och läser om hur Google ser på annonser i Gmail.
Lämna ett svar
Visa kommentarer