Facebook får nu mer än hälften av sin totala inkomst via reklam till mobila enheter.
556 miljoner användare kollar Facebook dagligen via mobiltelefoner eller surfplattan (siffror från december 2013) och om man istället ska kolla månadsanvändare så stiger den siffran till 945 miljoner.
Det är inte konstigt att det sociala nätverket lägger stora resurser på att optimera hur reklam visas för dessa användare – det finns enorma vinster att hämta med rätt justeringar.
Den officiella applikationen till Android och IOS är ett område där klara förbättringar kan göras, åtminstone om man ser till den kritik som går att läsa på Google Play och App Store.
Facebook Paper kan vara svaret som användarna har väntat på. Det är ett helt nytt sätt att läsa Facebook på och det ser helt klart Flipboard-inspirerat ut.
Mängden reklam som kommer att visas är ännu okänd och hur det än blir så kan Facebook garanterat justera innehållet efter hand.
Frågan är nu bara hur företaget har planerat att öka antalet mobila användare och därmed sina intäkter.
Lämna ett svar
Visa kommentarer