50 gånger högre trafik än beräknat till Pokémon Go-servrarna

pidgey pokemon go

Pokémon Go blev en sådan succé direkt efter lanseringen att utvecklaren Niantic blev fullkomligt tagen på sängen. Och Google blev minst lika överraskade.

Det är nämligen Google som står för servrarna vilka Pokémon Go bygger sin grund på. Och med trafik hela 50 gånger högre än någon hade räknat med tvingades Google och Niantic till extrema panikåtgärder.

Vanligtvis byggs trafiken upp långsamt, i takt med att allt fler användare ansluter till en tjänst. Med Pokémon Go kom trafiken i ett svep från första dagen. Ingen förvarning och utan att ge teknikerna en chans att kompensera.

Niantic hade faktiskt tänkt på att trafiken kunde vara över det förväntade, dock inte att den kunde vara mer än 10 gånger högre än deras värstascenario. Eller mer än 50 gånger högre än vad de ursprungligen räknat med.

Så hur löser man extrem trafik som riskerar att knäcka servrarna till 2016 års kanske populäraste mobilspel? Samarbetar med Google och tar hjälp av deras expertis för att balansera trafiken så den fördelas över fler servrar.

google-cloud-pokemon-go-1
Bildkälla: Google

Tvingades att snabbt byta hårdvara

Första steget var att byta ut den lastbalanserare som Niantic använde mot en en mer effektiv som ökar kontrollen och prestandan. Den kunde också hantera mer trafik utan att knäckas under trycket.

Det bakomliggande systemet var redan byggt kring Googles molntjänster och efter att lastbalanseraren var bytt kunde verksamheten skalas upp efterhand. USA-lanseringen passerade utan att bli ett problem, därefter Japan.


Lästips: Pokémon Go tappar kraftigt — 15 miljoner har lämnat spelet


Med det sagt så lyckades Niantic inte håller det helt flytande. Periodvis kunde spelet vara svårt, eller omöjligt, att nå. Något vi här i Sverige tydligt märkte under flera veckor direkt efter lanseringen.

Idag har intresset för Pokémon Go minskat kraftigt och med det trafiken likaså. Men det utmärkta samarbetet mellan Niantic och Google visar att man snabbt kan kompensera för extrema trafikmänger och hålla sin verksamhet flytande trots totala felberäkningar; bra jobbat där Niantic och Google.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.