Xbox One X får inte stöd för VR – här är anledningen till varför.

Xbox One X

Det har gått trögt för marknaden att acceptera VR-headset som en del av gamingcommunityn. Höga priser, dåligt utbud och krångliga headsets bidrar till ett svalt intresse — och är en av anledningarna till varför Xbox One X inte har stöd för VR vid lanseringen.

Microsoft vill erbjuda en traditionell spelupplevelse där VR inte finns med i bilden. Anledningen är att de inte ser virtuell verklighet som ett vinnande koncept idag och att erbjuda stöd i Xbox One X hade bara distraherande för utvecklarna.

Med det sagt finns inget som säger att Xbox One X inte får stöd för VR-headset i framtiden, men första året på marknaden är det inget du ska räkna med. Därför är det bättre med en Playstation 4 Pro om du tänker köra VR, eller ännu hellre Oculus eller HTC Vive för PC om din dator är stark nog.

Spelutvecklarna har inte varit speciellt vokala kring stödet eller icke-stödet för VR idag. Vi vet att utvecklare som Turtle Rock (Left 4 Dead) och CCP (EVE) visat stort intresse för tekniken, men också att tunga namn som Take-Two aktivt tagit avstånd från VR idag.

Och någonstans där i mitten finns Microsoft som visserligen inte vill ge stöd idag åt Xbox One X men som har ett genuint intresse för så kallad Mixed Reality-headset.

There’s still a tonne of experimentation in VR. That’s not designed to be a backhanded statement. There are obviously consumer products. Moving the problem into the display of your goggles versus the limits of the TV was a result of some of the 3D TV challenges. But VR has so much potential. Is it a viable consumer product? For a certain size of audience.

We learned with Kinect and the Wii that just translating a typical game experience to VR is not a winning strategy. It’s the oddball VR-specific stuff that makes it sing. It wasn’t something we wanted to distract developers with this year.

– Albert Penello i intervjun med Wired

Headset som blandar tekniken och upplevelsen från VR med AR. HoloLens är ett utmärkt exempel även om det fortfarande är ett begränsat sådant i fråga om prisvärdhet och praktisk användning. Även Samsung, i samarbete med Microsoft, har ett intresse i Mixed Reality med sitt HMD Odyssey-headset.

Den 17 oktober 2017 lanseras en mängd headset från tillverkare som HP, Acer, Dell och Lenovo. Tiden efter det får vi veta hur mottaglig marknaden är och vilken mognadsgrad tekniken har. Med priser från 400 USD, eller cirka 4 050 kronor inklusive moms, är de prissatta lägre än renodlade VR-headset — men hur bra är de egentligen? Och varför kan vi inte få dem till Xbox One X när de trots allt fungerar idag?

 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.