Threads börjar visa reklam i form av sponsrade inlägg. Meta bekräftar att annonser nu är ett faktum på det sociala nätverket, men det börjar långsamt med ett begränsat test som omfattar ett mindre antal användare.
Testet pågår i USA och Japan med ett antal speciellt utvalda varumärken som får visa sina inlägg med märkningen ”Sponsored”. Ett sådant varumärke är Jaspers Market som säljer organisk mat.
Annonserna dyker upp i ditt flöde som bilder och det finns inget sätt att komma undan dem. Meta menar att de tänker övervaka visningen för att säkerställa att det ser bra ut innan de breddar annonserna till fler.
Reklamen du får se baseras på dina aktiviteter på Threads och Instagram, exempelvis när du interagerar med inlägg. När du ser ett sponsrat inlägg kan du välja att skippa det, gömma inlägget och rapportera det direkt till Meta.
Schemalägg inlägg på Threads
Det är inte bara reklam som kommer till Threads. Tjänsten förbättrar även upplevelsen genom att bädda in ett gäng nya funktioner, som stöd för schemaläggning av inlägg.
Du kan alltså skapa ett inlägg i sin helhet, schemalägga publiceringen till ett specifikt datum och en tid, och klicka på knappen. Inlägget visas inte förrän den exakta tiden och datumet.
Some Threads updates today to help manage your presence on the app: You can now schedule posts on Threads, and metrics for individual posts are rolling out in Insights. We’re also adding the ability to “markup” a post that you’re resharing so you can add your creative take, starting with a few countries with more to come soon. More to come soon.
En annan nyhet är så kallade ”markups” av andra personers inlägg när du delar dem.
Markup UI är en nyhet till Threads som gör att du kan rita och skriva fritt på inlägget innan du delar det med andra. Perfekt när du vill belysa något extra viktigt till mottagarna.
Threads växer kraftigt
Threads har vuxit kraftigt sedan förra året och hade ungefär 175 miljoner aktiva användare varje månad i juli 2024, och bara i november förra året fick tjänsten ytterligare 15 miljoner användare.
Många av dessa är tidigare användare av Twitter (numera X) som lämnar i protest över Elon Musk. En anledning till att man lämnar X är att AI-tjänsten Grok tränas på användarnas data, vilket många verkligen ogillar.
Lämna ett svar
Visa kommentarer