Tesla fortsätter att experimentera med flexibel prissättning på sina Supercharger-stationer. Ett växande antal platser i Sverige erbjuder nu särskilda nattpriser som gör det betydligt billigare att ladda bilen under lågtrafik.
Syftet är dubbelt: dels att locka förare att ladda när elnätet är mindre belastat, dels att belöna de som är villiga att styra om sina laddvanor till tider då efterfrågan är låg.
Teknikveckan rapporterar att kostnaden för laddningen i Malmö Toftanäs under natten så lite som 1,70 kr/kWh för Tesla-ägare eller medlemmar och 2,40 kr/kWh för övriga. Samma stolpar kostade dagtid upp till 4,50 kr/kWh respektive 6,30 kr/kWh.
Priserna och tidsintervallerna varierar mellan stationerna. I Malmö och Karlstad gäller nattpriset mellan 23.00 och 08.00, medan Göteborg Södra och Löddeköpinge har tre prissättningsnivåer per dygn:
- Natt (00.00–09.00)
- Dag (09.00–20.00)
- Kväll (20.00–00.00)
Tesla har tidigare också testat dynamiska priser baserade på stationernas beläggning, bland annat i Kalifornien. Då styrdes kostnaden av hur många stolpar som var upptagna i stunden – ju fler bilar, desto högre pris.







Lämna ett svar
Visa kommentarer