Nu introducerar Spotify en helt ny typ av annons på sin populära musiktjänst — nämligen sponsrade låtar. Musikbolag kan välja ut specifika låtar som visas i gratisanvändarnas spellistor på ett relativt snyggt sätt.
Låtarna placeras inte bland spellistans andra utan hamnar ovanför i en separat ruta. Där står både låtens namn och artist samt har en knapp för att omedelbart göra den tillgänglig direkt i spellistan.
Om du är en av de som de sponsrade låtarna marknadsförs mot men inte uppskattar de nya ”annonserna” bör du veta att de faktiskt kan stängas av. Gå till Inställningar och leta efter alternativet för sponsrat material.
Spotify har inte avslöjat hur de tar betalt av musikbolagen för den nya annonstypen. Det finns en mängd olika alternativ som att kräva ersättning per uppspelning, om låten läggs till i en spellista eller dylikt.
Om sponsrade låtar rätt rätt väg att gå för Spotify återstår att se, men klart är att musiktjänsten desperat måste få in mer pengar till företaget. De finansiella siffrorna är blodröda och Spotify fullkomligt blöder pengar. Trots sina 140 miljoner användare.
Om sponsrade låtar faller väl ut och inte blir en störande faktor för användarna, då kanske Spotify har en positiv väg framåt med större ekonomiska förutsättningar. Knappast tillräckligt för att täcka alla kostnader, men ett steg i rätt riktning.
Lämna ett svar
Visa kommentarer