Högtalaren Sonos Roam kan överhetta och börja smälta. Användare rapporterar att plasten runt porten för USB-C på baksidan blivit så varm att den bränt, och även Sonos bekräftar att de tagit del av kritik från drabbade vilket innebär att företaget känner till problematiken.
Sonos Roam är en liten högtalare som släpptes 2021, följt av efterföljaren Sonos Roam 2 som lanserades tre år senare, 2024. Informationen som finns idag pekar på att det främst är första modellen som drabbas av överhettning.
Vad vi vet idag är det området kring porten för USB-C som överhettar. Användare som drabbats säger att deras högtalare varit inpluggad under längre period innan problemet uppstod.
Enligt Sonos följer man händelseutvecklingen noga och menar också att ”ett litet antal” användare har klagat kring det specifika problemet. Just nu finns inte någon officiell återkallelse av Sonos Roam, varken i USA eller Sverige.
Rapporterna om att Roam-högtalaren kan överhetta kommer under en tid där Sonos måste bygga upp sitt rykte efter de minst sagt pinsamma turerna kring den ”nya” mobilappen som kritiserats stenhårt av användarna. Det är knappast inte ett problem som Sonos vill brottas med just nu, eller någonsin.
Enligt en talesperson för Sonos har företaget vidtagit åtgärder för att minska risken för liknande, framtida problem. Bland annat genom uppdateringar av den inbyggda mjukvaran och hårdvaruförbättringar. Exakt vad det innebär i praktiken är dock inte klarlagt. Sonos menar också att omgivningsförhållanden bidragit till problemet. Igen, vi vet inte vad det betyder i praktiken.
Via Bloomberg
FAQ
Vad har hänt?
Första generationens Sonos Roam kan smälta kring USB-C-porten vilket leder till bränd plast där USB-C-porten och laddningskabeln ansluts till varandra.
Hur många är drabbade?
Sonos säger att bara ett litet antal användare har klagat till företaget om problemet.
Har Sonos Roam återkallats?
Nej, i skrivande stund har Roam-högtalaren inte återkallats.
Är Sonos Roam 2 drabbad?
Ja. Det finns rapporter om att Roam 2 också kan drabbas, men just nu är det framför allt första generationens modell som uppvisar problemet.
Min Roam är drabbad av problemet – vad gör jag?
Kontakta i första hand butiken där du köpte din högtalare, och i andra hand Sonos direkt.








Lämna ett svar
Visa kommentarer