När man betalar över 13 000 kronor för en mobiltelefon förväntar man sig en produkt som håller hög kvalitet i både prestanda och hållbarhet under flera år. Därför är det inte konstigt att de senaste skärmproblemen med Galaxy S24 Ultra har orsakat frustration hos många användare.
Smutsiga fläckar och slitage på skärmens beläggning
Efter mindre än ett år har flera ägare av Galaxy S24 Ultra rapporterat om fula fläckar på skärmen som inte går att ta bort. Problemet verkar ligga i att mobilens oleofoba beläggning slits ut betydligt snabbare än förväntat. Den som inte applicerat ett skärmskydd på skärmen riskerar alltså permanent skada på kort tid.
Fakta: Vad är en oleofoba beläggning?
En oleofob beläggning är en tunn ytbehandling som används på mobila skärmar, som smartphones och surfplattor, för att göra ytan vatten- och fettavvisande. Den hjälper till att minska fingeravtryck, fettfläckar och smuts som annars kan fastna på skärmen. Tack vare beläggningen är det också lättare att torka bort smuts eller fläckar från skärmen.
Även om det är normalt att en oleofob beläggning slits över tid, visar bilder från sociala medier att beläggningen på vissa enheter försämrats så kraftigt att skärmen fått ett ständigt oljigt och smutsigt utseende. Vissa användare har också noterat vad som liknar små repor inbäddade i beläggningen, även om själva skärmen under ytan förblir oskadd.
Samsung har ett generellt positivt rykte om sig kring sina skärmar och problemen kastar en obekväm skugga över en annars bra skärmteknologi med utmärkt antireflexbehandling, ljusstyrka och färgåtergivning (vi kan inte tala för alla andra, det är vad vi på Tekniksmart upplever med Samsungs telefoner).
Undersökning visar på omfattningen av problemet
Android Authority genomförde en enkät för att ta reda på hur vanligt problemet är bland Galaxy S24 Ultra-användare – och resultaten är inte helt positiva för Samsung:
- 47% av de tillfrågade ägarna rapporterade att deras skärm fortfarande är lika bra och klar som dag ett.
- 22% noterade några mindre fläckar och repor, men inte lika allvarligt som det som rapporterats online.
- Över 30% av deltagarna uppgav att deras skärmar var lika dåliga eller värre än de som visades på sociala medier.
Även om det inte rör sig om en majoritet är 30% tillräckligt för att indikera att problemet är relativt vanligt och inte bara isolerade fall.
Kommentarerna på deras ursprungliga artikel speglar denna frustration. En läsare, Chris Souder, delade att hans Galaxy S24 Ultra visade tecken på fläckar redan inom tre månader. Efter det använde han ett skärmskydd för att begränsa vidare skador. Skärmskydd verkar vara en lösning som ofta föreslås, men för många är det knappast en tillfredsställande åtgärd.
Det pågår även diskussioner kring om vissa rengöringslösningar som används av ägare kan påskynda slitage på skärmens skyddsbeläggning.
Oklart vad problemen betyder för Galaxy S25-serien
Med lanseringen av Galaxy S25-serien bara veckor bort hoppas framtida köpare på garantier från Samsung att liknande problem inte ska uppstå.
Med tanke på de frustrerade rösterna bland nuvarande ägare av Galaxy S24 Ultra är det tydligt att Samsung måste vidta åtgärder för att återvinna förtroendet – kanske genom att förbättra den skyddande beläggningen eller tydligt adressera orsakerna bakom det återkommande problemet.
Vi vet att Galaxy S25 Ultra kan få nya generationens Corner Gorilla Armor som skydd på skärmen, men huruvida det hjälper återstår att se.
För många användare är en hållbar och problemfri skärm en grundläggande förväntning på en premiumtelefon, och det återstår att se om Samsung kan leverera på dessa förväntningar med sin nästa flaggskeppsmodell.
Lämna ett svar
Visa kommentarer