Konsumentverket har öppnet ett så kallat tillsynsärende mot Sellpy. Bland annat önskar myndigheten att second hand-tjänsten svarar på frågor om hanteringen av kläder. Anledningen är växande kritik från kunderna.
TL;DR
- Konsumentverket har öppnat tillsynsärende mot Sellpy.
- Ärendet rör bristande avtalsvillkor och hantering av kunders kläder.
- Sellpy omsätter 1,2 miljarder men går back.
- Kunder anmäler försvunna plagg och överpriser.
- Kritik har riktats mot arbetsmiljö och lönesystem.
- Sellpy avböjer intervjuer och kommenterar inte ärendet.
Det här är Sellpy
Sellpy är en tjänst som utmanar second hand-marknaden med löften om enkel och klimatsmart shopping av begagnade prylar. Tjänsten hanterar varorna och granskar dem med kvalitetskontroller, erbjuder olika betallösningar och returrätt.
Under 2023 passerade Sellpy den åtråvärda milstolpen med en omsättning på över en miljard kronor, räknat december 2022 till november 2023. Då stannade omsättningen på cirka 1,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 737 miljoner kronor året innan.
Att omsättningen ökar är inte samma sak som att bolaget går ekonomiskt bra.
Förlusten ökade lika snabbt som omsättningen, med ett minusresultat på 50 miljoner kronor. En kraftig försämring mot de negative 13 miljoner kronorna bolaget gjorde året innan.
Den största ägaren är H&M med 80 procent av aktieinnehavet. Storägaren har pumpat in pengar för att hålla Sellpy flytande, och många undrar hur länge det håller innan luften riskerar att gå ur tjänsten.
Läs mer om Sellpy på den officiella webbplatsen här.
Kritiken mot Sellpy växer
I takt med att omsättningen ökar har även kritiken från kunderna ökat.
Bland annat kritiseras Sellpy för att ta ut överpriser på begagnade prylar jämfört med nypriser, och det påstås ha försvunnit prylar av högre värdering i sorteringsprocessen. Prylar som ”försvinner” när kunderna kräver tillbaka dem.
En som är drabbad är Gunvor Engström i Stockholm. Hon säger till Svenska Dagbladet att Sellpy sorterade bort byxor med påstådda fläckar – något tjänsten inte kunde påbevisa var sant.
Det har inkommit fler än hundra anmälningar till Konsumentverket om påstådda stölder eller försvunna plagg.
Även anställda har visat missnöje på grund av undermål arbetsmiljö.
Det saknades initialt ett kollektivavtal och lönen avgjordes med ett speciellt poängsystem som Fredrik Ståhlberg, då ansvarig ombudsman på Handelsanställdas förbund, kritiserade. I ett uttalande till webbsajten Läget sa han att det fanns ett ”underförstått repressaliesystem” och att poängsystem ofta används för att kontrollera anställda snarare än premiera dem.
Sellpy skrev senare kollektivavtal med Handels med start den 1 januari 2022.
Kritiken mot Sellpy har blivit så problematisk från kunderna att Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot företaget.
Vad är ett tillsynsärende?
Ett tillsynsärende är ett ärende där en myndighet kontrollerar att någon följer lagar och regler. Det kan till exempel gälla ett företag, en byggnad eller en verksamhet som måste uppfylla vissa krav. Om något är fel kan myndigheten kräva att det rättas till.
Konsumentverket menar att Sellpy har bristande avtalsvillkor och vill att tjänsten förklarar hur kläder sorteras.
Dessutom riktar myndigheten kritik mot hur bolaget informerar om ångerrätt och reklamation. Julia Ramberg är jurist på Konsumentverket och hon säger att ”de behöver ju helt enkelt ändra informationen så att det framgår tydligt för konsumenten hur lång tid man har på sig att klaga”.
Sellpy vill inte medverka i intervjuer
När verksamheten granskas av sajter som Breakit är det tydligt att Sellpy ogärna ställer upp på intervjuer. På sin höjd skickas mejl med svar i skriftlig form.
Kring tillsynsärendet lägger Sellpy locket på helt och vill inte lämna några kommentarer alls skriver Breakit.





Lämna ett svar
Visa kommentarer