Använder du Microsoft Word med OS X och är trött på att typsnittet är fel varje gång du startar ett nytt dokument? Då är det praktiskt att ändra standardtypsnittet så att Word alltid väljer det du själv vill ha.
Börja med att starta Word och gå till menyn Format och sedan alternativet Typsnitt (eller tryck Command + D). I inställningsdialogen som visas kan du sedan välja precis hur ditt typsnitt ska se ut — gör alla inställningar och tryck sen på knappen Standard.
Du får nu valet att göra dina nuvarande inställningar från dialogrutan till standard i Word. Acceptera valet och skapa ett nytt dokument. Notera att dina inställningar är applicerade direkt från start och njut av att slippa göra samma ändringar hela tiden.
Ett tips när du väljer typsnitt är att hitta ett som passar dig och din skrivstil bäst. Undertecknad använder alltid Avenir när det är möjligt eftersom det är ett lättviktigt, enkelläst och snyggt typsnitt.
Vilket är ditt favorittypsnitt när du skriver eller läser?
Lämna ett svar
Visa kommentarer