YouTube Red är en betaltjänst som släpptes i oktober 2015 och som för dryga hundralappen per månad tar bort reklamen på YouTube. Hittills har Red varit låst till ett fåtal länder – men snart kan den öppnas för många fler.
- YouTube tänker anställda 10 000 personer som ska granska kvalitetsgranska videor på sajten
- YouTube Red ger reklamfritt tittande på YouTube samt exklusivt material, som filmer och serier
- Oklart när betaltjänsten släpps utanför de initiala länderna – upp till 100 nya kan omfattas
- Annonser på YouTube tvingades besökarnas datorer att bryta kryptovalutor – ouch YouTube!
Upp till 100 nya marknader kan vara aktuella för YouTube Red, enligt Susan Wojcicki som är VD på YouTube. I en intervju med Recode under konferensen Code Media pratade hon om både YouTube Red, spridningen av dåligt material på YouTube och hur webbsajten planerar att få bukt med problemet.
När YouTube Red initialt lanserades var det som ett alternativ till Google Music Key. Användarna erbjöds ett enklare sätt att titta på musikvideor och lyssna på musik på YouTube och Play Musik. Därifrån växte YouTube Red till att ge reklamfria videor på hela videosajten och erbjuda exklusivt material.
Idag kan den som prenumererar på YouTube Red ta del av filmer och serier som bara finns tillgängligt för prenumeranter. Bland annat med tunga stjärnor som PewDiePie och Logan Paul; båda omtalade för flera stora kontroverser med tveksamt innehåll på sina respektive kanaler.
Oklart när YouTube Red släpps i Sverige
Det är fortfarande oklart exakt när betaltjänsten lanseras utanför de få länder som omfattas idag. Just nu är det USA, Australien, Mexiko, Nya Zeeland och Sydkorea som har tillgång.
Kostnaden för YouTube Red är 9,99 dollar i månaden, eller cirka hundralappen. Intäkterna till betaltjänsten delas enligt YouTube med upphovsmakarna bakom innehållet på plattformen.
Frågan är hur den populära videosajten tänker marknadsföra Red i framtiden. YouTube har stramat åt sina regler för uppladdat material rejält efter att Logan Paul filmade en person som begått självmord och laddat upp videomaterialet på YouTube. Ett drag som gav honom – och YouTube – rejält med kritik.
Som ett motdrag har YouTube justerat reglerna för vad som får laddas upp och visas på sajten, samt gjort interna förändringar inom bolaget så att åtgärder kan tas snabbare när skadlig innehåll upptäcks.
I intervjun med Recode sade Susan Wojcicki att YouTube tänker anställda så många som 10 000 personer vars arbetsuppgift blir att granska uppladdade videor. Någon tidslinje för anställningarna finns inte, men det är tydligt att YouTube kämpar mot klockan med personer som Logan Paul och PewDiePie på sajten.
Lämna ett svar
Visa kommentarer