Pokémon Go sätter nytt App Store-rekord

pokemon go logo

Pokémon Go sätter nytt App Store-rekord genom att ha flest nerladdningar första veckan efter lansering.

Det har säkert inte undgått någon att Pokémon Go är det senaste fenomenet på våra gator. Och på internet. Utvecklaren Niantic har tillsammans med Nintendo sett en enorm framgång som ingen kunnat förutse.

Angry Birds, Candy Crush och Clash of Clans har alla varit storspel för sin tid men inte ens de har blivit så omtalade i media som Pokémon Go. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom spelarna inte är lika benägna att hamna i trubbel som med Pokémon Go.

26 miljoner spelare — krossar Candy Crush

En analys från Survey Monkey visar att Pokémon Go hade en topp med 26 miljoner spelare bara i USA den 14 juli. Sedan dess har antalet dagliga spelare sjunkit till cirka 22 miljoner, cirka två miljoner mer än Candy Crush storhetstid som uppmätte 20 miljoner spelare under en dag 2013.

Frågan är nu bara hur Niantic och Nintendo ska hålla spelet populärt under en längre tid. Än så länge används bara en femtedel av alla Pokémons som finns, vilket i raka siffror är 142 av totalt 700 i Pokémon-världen.

Det finns alltså utrymme för många expansioner men det krävs mer för att underhålla spelarna. Som en stadig utveckling med nya levlar och färdigheter. Vilket är en stor utmaning för de mer hängivna spelarna som nått eller är på väg att nå level 25 och märkt hur mycket långsammare det går att nå nästa level.

Problemen med Pokémon Go

De största problemen är inte att spelarna springer in i bilar, ramlar ner för stup eller spetsas på staket (eller jo, för de enskilda spelarna). Istället är det en extrem kostnad för att nå upp till de högre levlarna — både i tid och pengar för mängden pokebollar som krävs ökar rejält.

Bara fråga Reddit-användaren Riggnaros som lagt mycket energi och pengar på passera level 30. Från 30 till 31 krävs det otroliga 500 000 XP vilket gör spelet nästan omöjligt att ta sig vidare i om man inte betalar dyrt genom ingame-köp.

— Från level 29-30 avverkade jag fler än 1 000 pokebollar. Bokstavligen talat. Jag kan inte nog lyfta fram hur löjligt det här är för de som inte betalar för pokebollar, sade Riggnaros i en tråd på Reddit.

Precis som alla andra spel av typen free-to-play går Pokémon Go att spela helt kostnadsfritt. Men förr eller senare når man en punkt där man nästan känner sig tvingad att betala riktiga pengar för att ta sig vidare. Speciellt om man bor på landet där pokestops är färre än i städerna

Pidgey ger lika mycket XP som en sällsynt Pokémon. Gissa vilken du ska satsa mest på för att levla.
Pidgey ger lika mycket XP som en sällsynt Pokémon. Gissa vilken du ska satsa mest på för att levla.

Sällsynta Pokémons ger inte mer XP än de vanliga

Något som många reagerat över är att de vanliga Pokémons man träffar på i världen ger exakt lika mycket XP som de mest sällsynta och kraftfulla.

Du kan alltså spendera mängder av pokebollar på en svårfångad och sällsynt Pokémon utan att den ger mer XP. Det du får är nöjet av att ha fångat den och att se antalet pokebollar minska drastiskt.

Så den extremt vanliga Pidgey du fångade ger lika mycket XP som en Scyther. Seriöst Nintendo?

Givetvis är det inget fel i att högre levlar ska vara svårare att nå. Det är ju helt naturligt och precis som alla andra spel där man kan gå upp i level. Men för att behålla spelarna behövs en morot och att betala tusentals kronor för pokebollar är inte rätt morot. Det är en tistel.

Tistlarna drar ner Pokémon Go

Kommer tistlarna att döda Pokémon Go? Absolut inte. Nintendo har en enorm spelarskara som är fans av Pokémon-serien sen tidigare och de kommer att bita sig fast i spelet som iglar.

Däremot väntas antalet spelare att minska drastiskt framöver mellan expansionerna om inte Nintendo och Niantic gör något kring de högre levlarna. Vi har alla olika smärtgränser för hur mycket pengar som kan spenderas i ingame-köp och när denna nås drar vi öronen åt oss.

Och avinstallerar spelet. Det här vill Nintendo så klart undvika men frågan är om den japanska speljätten kommer att göra något för att förhindra det. Succén är redan ett faktum, men hur ser succén ut om en månad eller ett halvår?

Vad tror ni?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.