Microsoft har äntligen ökat lagringsutrymmet för OneDrive for Business och det till hela 1 TB per användare.
Nyheten om att ökningen skulle komma är visserligen inte ny då Redmond-företaget gick ut med det redan i april – däremot har ändringen slagit igenom först helt nyligen.
Ökad molnlagring ser ut att vara det nya heta hos storföretagen just nu då Google och Microsoft slåss om kunderna i denna kategorin.
Google har med Drive for Work sagt att användare får obegränsat (!) med utrymme och uppdaterar samtidigt programsviten Apps for Business med mängder av nya funktioner, inklusive stöd för att öppa och redigera Microsoft Office-dokument.
Microsoft tänker givetvis inte sitta overksam utan har i sin roadmap för Office 365 visat upp minst 45 nyheter som antingen är på väg ut eller som utvecklas i skrivande stund.
Om vi ska gå tillbaka till OneDrive for Business så kanske någon undrar om man verkligen har fått 1 TB lagring och inte stannar kvar på de ursprungliga 25 GB?
För att kontrollera utrymmesmängden öppnar man appen OneDrive for Business på datorn via ikonen i aktivitetsfältet. Högerklicka på ikonen, välj Hantera lagring och klicka sedan på ”Visa OneDrive för företag-lagring” i rutan som visas.
Din webbläsare kommer nu att öppnas och du ser ditt lediga utrymme i övre högra hörnet. Svårare än så är det inte.
Det finns inget totalt använt utrymme på den sidan.. ska man då plussa ihop alla ”% av webbplatskvot” och sen ta det minus det man vet att man har, och sen får man svaret? Eller finns det något enklare sätt?