Office Online får chattfunktioner och först ut med stöd är Word samt Powerpoint.
Det blir allt vanligare att molntjänster erbjudet chattstöd för att underlätta samarbetet hos de företag där flera personer arbetar med samma dokument. Nyligen släppte Evernote funktionen ”Work Chat” och strax därefter presenterade Microsoft en Skype-baserad chatt som fungerar med Office Online.
Närmare bestämt är det onlineapparna av Word och PowerPoint som är aktuella för chatten i skrivande stund, detta då varken Excel eller OneNote har bekräftats få nya funktionen. Eftersom tekniken i grunden baseras på Skype så kan man läsa onlinechatten direkt i Skype-klienten på andra enheter.
Samarbete i realtid
Sen tidigare vi även kunnat redigera dokument där anslutna personer i realtid kan se vilka ändringar som görs. Perfekt för korrektur av texter och liknande där man enkelt kan samarbeta för ett utmärkt resultat. Nu har vi även chatt som ytterligare snabbare upp och gör arbetet smidigare – mycket uppskattat.
Den som föredrar Google Dokument, Kalkylark och Presentation (Docs, Sheets och Slides) har också en inbyggd chatt. Skillnaden här är att den endast fungerar i webbläsaren och kan varken läsas i Hangouts eller i någon annan Google-tjänst.
Microsofts val av Skype som grund för chatten är väntad och det är en klar bonus att alla loggar kan läsas även utanför webbläsaren. Här är något som Google måste bättra på och frågan är om inte Redmond-företaget får ett klart övertag på den punkten framöver.
Office Online får sin chattfunktion i en sedvanlig utrullning som sker under de närmaste veckorna.
Nyhetskälla är Office Blogs
Lämna ett svar
Visa kommentarer