Mozilla har presenterat nya logotyper för sina produkter och tjänster. Och för första gången får vi en gemensam logotyp för hela produktportföljen kring varumärket Firefox.
- Fem nya logotyper för ett varumärke och fyra produkter
- Mozilla designade logotyperna för att var accessibility-vänliga
- Nya färgpalett
- Lästips: Firefox Premium med VPN och molnlagring – släpps oktober 2019
Den nya logotypen för Firefox följs av fyra andra logotyper. Dessa representerar Firefox Send, Firefox Monitor, Firefox Lockwise och Firefox Browser.
Förutom att generellt designa om logotyperna så har Mozilla introducerat en ny färgpalett, nya riktlinjer för formerna som används i logotyperna, samt ett modernt typsnitt.
Ett av huvudmålen för Mozillas designers har varit att göra logotyperna tillgängliga för alla. Det betyder att man använt sig av färger och typstandarders som följer accessability-standarder.
Mozilla uppdaterar för att hänga med i tiden
Anledningen till att Mozilla uppdaterar sina logotyper är att varumärket Firefox breddat sig på senare tid.
Antalet tjänster och produkter har ökat, och Mozilla känner att de behöver en klar identifikation för var och en av dem. Och vi på tekniksmart är inte sena att hålla med.
Redan i slutet på juli 2018 gick Mozilla ut med en förfrågan till sina användare om hjälp med nya designen. Och företaget fortsätter att lyssna på sina användare; all kritik och förslag efter nya släppet används för att fortsätta utveckla varumärket, stilen och logotyperna för framtiden.
Vad tycker du om nya logotyperna? Skriv en kommentar och berätta!
Lämna ett svar
Visa kommentarer