Mozilla planerar att införa annonser i webbläsaren Firefox – ett beslut som har skapat en kritikstorm från användarna.
Annonserna, som vi har skrivit om tidigare här, ska visas i de placeringsrutor som syns i nya flikar. De ska alltså vara obetydliga så sett att de inte stör användaren i det dagliga surfandet.
Tyvärr har enkelheten inte övertygat användarna och kritiken är ett faktum. Kritik som Mozilla tycker är på tok för överspelad. Så pass att företaget nu går ut till sitt försvar.
Mitchell Baker är styrelseordförande på Mozilla Foundation som står bakom Firefox och enligt henne måste man dra in mer pengar för att gå runt. Mozilla är ingen vinstdrivande organisation utan förlitar sig på bidrag och varje cent räknas.
Annonserna får inte störa
Baker är mycket tydlig med att annonserna inte får störa användarna på något sätt och att Mozilla är mycket försiktiga i utvecklingen av dessa.
Annonserna som visas kommer bara att vara synliga för nya användare och de försvinner dessutom efter 30 dagar – något som de allra flesta förhoppningsvis inte påverkas av.
Under de 30 dagarna försvinner annonserna successivt då de ersätts av länkar till användarens välbesökta webbsajter.
Lämna ett svar
Visa kommentarer