Meta har släppt sin nya betalmodell som innebär att du kan välja mellan att bli spårad på internet eller betala en månadskostnad för att slippa spårningen. Den nya modellen rullar ut till alla användare just nu och berör samtliga plattformar som ägs av Meta – bland annat Facebook, Instagram och Threads.
För dig som bor i EU innebär det att du får ett val. Antingen tillåter du att Meta spårar vad du gör och använder informationen till att rikta reklam till dig, eller så betalar du cirka 80 kronor per månad för att slippa bli spårad av Meta. Spårning eller inte, reklam får du räkna med oavsett vad du väljer.
Den som väljer betalningsalternativet blir garanterad att ”Din data behandlas inte för annonser” medan gratisalternativet lovar att ”Din information behandlas och du får se annonser där du kan hitta nya produkter och varumärken”.
Anledningen till att Meta introducerar de två alternativen ska vara EU:s lagstiftning om att bolag måste ha användarnas godkännande innan de får spåras. Huruvida betalväggen accepteras av EU återstår att se.
Begränsa Meta från att spåra dig – utan att det kostar
Det går inte att stoppa Meta från att spåra dig utan att betala. Åtminstone inte till hundra procent. Det finns alltid vägar för Meta och andra bolag att hitta identifierare som ger dem information som kan användas till att skapa så kallade skuggprofiler. Profiler med data som hjälper bolagen att förstå vem du är, var du befinner dig, vad du gillar och hur de ska rikta reklam till dig.
Vad du kan göra är att använda appar och tillägg för webbläsare som eliminierar de värsta riskerna, som Metas spårningspixel. Så här beskriver Meta sin spårningspixel.
Meta-pixeln är ett stycke kod på din webbplats som hjälper dig att bättre förstå hur effektiv annonseringen är samt åtgärderna som personer utför på din webbplats, som till exempel att besöka en sida eller lägga till en vara i kundvagnen. Du kan även visa när kunder utför en åtgärd efter att ha sett din annons på Facebook och Instagram, vilket hjälper dig med återmarknadsföring. När du använder API för konverteringar tillsammans med pixeln skapas en mer tillförlitlig anslutning som hjälper leveranssystemet att minska kostnaderna.
Med ett webbläsartillägg som AdGuard identifieras och blockeras koden innan den blir ett integritetsproblem för dig.
Många webbläsare har ett inbyggt skydd mot spårning. Alla stora som Chrome, Edge, Firefox och Safari använder spårningsskydd. Vissa webbläsare, som Brave, bygger till stor del på löften om att skydda din integritet och blockera annonsering.

Viktigt att tänka på är att aktörer som Google har dubbla stolar när det kommer till blockering av spårning i webbläsaren. Google är en av internets största aktörer för visning av annonser, och att blockera spårning i webbläsaren Chrome för att kunna rikta annonser går emot bolagets monetära mål. Google har redan stoppat några av de mest populära annonsblockerarna från att fungera i Chrome.
Det är två stora anledningar till varför du aldrig lita på spårningsskyddet i Chrome. Använd dig av andra alternativ som Firefox och Safari då båda använder sina egna så kallade renderare, koden som gör att webbsidorna visas korrekt i webbläsaren, och inte bygger på samma kodbas som Chrome (vilket exempelvis Edge gör).
Via SVT









Lämna ett svar
Visa kommentarer