Jawbone har bekräftat att de lämnar marknaden för aktivitetsarmband. Istället planerar företaget att ge sig in i kategorin för hälsoprodukter. Målet är att lämna konsumentmarknaden och istället rikta in sig mot kunder som kan ge Jawbone större marginaler, exempelvis sjukhus och kliniker.
Vi har länge hört att Jawbone inte vill fortsätta med sina smarta tillbehör för konsumenter och istället kanalisera sina tillgångar mot andra marknader. Det blir första gången som företaget inte säljer direkt till konsumenter och det betyder att de bryter ny, obeprövad mark som de inte tidigare vandrat på.
Anledningen till att aktivitetsarmband inte längre står i fokus för Jawbone är mycket tydlig när man förstår hur företagets ekonomiska situation ser ut. Företaget är hårt belastat av sinande intäkter och med en extremt tuff konkurrens minskar så väl försäljning som marginaler. För att klara sig snävar Jawbone med färre produkter och kategorier och börjar med specialistprodukter.
För att lyckas har företaget lyckats få med sig investerare som går in med 951 miljoner dollar i företaget. Bland annat finner vi tunga namn som Andreessen Horowitz, Kleiner Perkins och JP Morgan på de som är med i matchen. En stor del av summan ska enligt obekräftade uppgifter ha använts för att förhindra en total kollaps av Jawbone.
Fitbit ville köpa Jawbone men förhandlingarna kraschade
Redan under förra året kom uppgifter som pekade på att Jawbone slutat tillverka aktivitetsarmbanden i sin kända UP-serie och att de ville sälja av hela verksamheten som arbetar med högtalare. Ungefär samtidigt kom också första informationen om att Jawbone var på väg att lämna marknaden och hela göra om företaget till något nytt.
Kanske är det därför som konkurrenten Fitbit såg sin chans att kunna köpa upp Jawbone för småpengar — något som inte verkar ha lyckats efter kraschade förhandlingar. I december 2016 ska Fitbit ha kontaktat Jawbone och förfrågat sig om ett köp av både fysiska och intellektuella tillgångar, något som inte gick vägen efter att Fitbit lagt ett bud långt under de 1,5 miljarder dollar som Jawbone värderats till i början på 2016.
Att Fitbit inte kunde köpa Jawbone var nog inget de grämde sig över alltför länge. Konkurrenten har köpt på sig en mängd företag och tekniker de senaste månaderna för att på allvar kunna konkurrera med tunga namn som Apple och Samsung. Målet är att bita sig fast ordentligt i kategorin för aktivitetsmätare och smartaklockor, vilket alltså är den kategori Jawbone vill lämna så fort det bara går.
Läs mer om nyheten på Financial Time och AppleInsider.
Lämna ett svar
Visa kommentarer