Hur många blockerar annonser i Sverige? Här är svaret (2023)

person man working office macbook laptop unsplash glenncarstenspeters
Foto: glenncarstenspeters, Unsplash

Kan du gissa hur många svenska internetanvändare som blockerar annonser i webbläsaren? Om du gissar att en av tre användare gör det så har du helt rätt. Men varför?

Det är YouGov Profiles som har undersökt hur många svenska internetanvändare som blockerar annonser, och kanske framför allt varför de väljer att göra det.

Vill skydda den egna integriteten

Idag är det vanligt att internetanvändarna både blockerar annonser och begränsar användandet av så kallade ”cookies” för att minimera de digitala spåren som bolagen samlar in.

För att stoppa annonser och cookies används så kallade blockerare. Exempel på det är uBlock Origin och AdBlocker, båda kostnadsfria och mycket populära tillägg för Chrome, Firefox, Edge och Safari.

Idag måste alla webbsajter som använder cookies ge besökarna möjligheten att stoppa alla cookies som inte är nödvändiga för att sajten ska fungera.

ghostery-google-chrome-aftonbladet-adblock
En tidigare bild från Ghostery visade att Aftonbladet hade 8 spårare under 2017. Lika många som idag.

Tycker att reklam är rimligt – ibland

Samtidigt som en av tre svenska internetanvändare blockerar annonser så tycker många att det är rimligt att se reklam. Men inte hela tiden och i den omfattning som många sajter har valt.

Enligt undersökningen tycker 39,5 procent av de tillfrågade att reklam är rimligt att se i utbyte mot att få innehåll kostnadsfritt.

32,5 procent av de tillfrågade är neutralt inställda och 28 procent tycker inte att reklam är rätt att visa mot att de får se innehåll gratis.

Spårare på Tekniksmart

Vi använder cookies på Tekniksmart och använder analysverktyg för att förstå hur ni besökare använder vår sajt.

När du läser den här artikeln så visas annonser med Google Adsense (om du inte har blockerat dem så klart) och vi använder Google Analytics för att se var du kommer ifrån, hur länge du är här och vilka sidor du besöker.

Cloudflare Insights är ett sekundärt analysverktyg som mäter mängden data som skickas till och från Cloudflare. Via det verktyget ser vi även till viss del vilka sidor som är mest besökta och hur många botar som försöker använda Tekniksmart.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.