Det går inte speciellt bra för Netflix just nu. Aktievärdet minskade med 35 procent när filmtjänstens VD hintade om billigare prenumeration med reklamvisning, och tjänsten tappar för första gången någonsin prenumeranter.
Samtidigt som Netflix kämpar i stark motvind så har en annan filmtjänst rönt stora framgångar den senaste tiden. Nej, det är inte Disney med Disney+. Istället är det HBO och HBO Max som växer så det knakar i fogarna.
Filmtjänsten, eller filmtjänsterna beroende på hur man ser det, rapporterar stor global tillväxt med 12,8 miljoner nya prenumeranter från år till år.
Bara under förra kvartalet så växte tjänsten med tre miljoner prenumeranter; nu med totalt 76,8 miljoner betalande användare globalt räknat. Fortfarande långt efter Netflix som har 221,64 miljoner och Disney+ med 129,8 miljoner – men HBO och HBO Max hänger med trots de lägre siffrorna.
At the end of the quarter, there were 76.8 million global HBO Max and HBO subscribers. Global HBO Max and HBO subscribers increased 12.8 million year over year and were up 3.0 million sequentially, primarily driven by international as well as domestic retail subscriber gains reflecting strength of the programming slate. At the end of the quarter, there were 48.6 million domestic HBO Max and HBO subscribers versus 44.2 million in the year-ago quarter, up 4.4 million year over year.
HBO och därmed HBO Max ägs av giganten AT&T. Siffrorna ovan kommer från företagets kvartalsrapport för Q1 2022 som du hittar här.
I ett samtal med investerare lyftes frågan om lösenordsdelning, något som Netflix har kritiserat hårt och ser som en bidragande orsak till prenumerationstappet.
Enligt John Stankey, tidigare VD för HBO, så har filmtjänsten (HBO) designats med omtanke och tillräckligt med flexibilitet för konsumenterna så att lösenordsdelning inte har blivit ett utbrett problem. Huruvida det är en känga till Netflix eller inte är oklart, men något kan det lätt ses som en liten pik till konkurrenten.
Läs mer om nyheten på The Verge här.
Lämna ett svar
Visa kommentarer