Grand Theft Auto 5 har uppdaterats med stöd för så kallad strålspårning, även kallat raytracing, på senaste generationens spelkonsoler, Xbox Series X och Playstation 5. Det betyder att reflektioner och ljussättning i spelet har blivit betydligt bättre.
För att raytracing ska fungera så måste du ha den senaste uppdateringen till spelet. Den är släppt för båda spelkonsolerna, så allt du behöver göra är att ladda ner den om det inte redan är gjort. Det är en stor uppdatering, så räkna med att det tar en stund.
När uppdateringen är installerad så har du tre val i grafikinställningarna till Grand Theft Auto 5.
Tre grafikinställningar: Performance, Performance RT & Fidelity
Det bästa läget för de absolut flesta är ”Performance” som ger dig 60 fps för en behaglig upplevelse, men utan någon raytracing.
Vill du ha snyggare reflektioner i spelet, exempelvis i vattenpölar och i bilrutor, så väljer du ”Performance RT” som aktiverar en begränsad raytracing i spelet. Räkna dock med att bildvisningsfrekvensen minskar något, vilket ger viss ryckighet i snabba rörelser.
För snyggast grafik och full raytracing-stöd så finns ”Fidelity”-inställningen. Här kan du inte räkna med mer än 30 fps när du kör, men får istället högre upplösning och bästa möjliga reflektioner och ljussättning. Här är Grand Theft Auto 5 som snyggast helt enkelt.
Skillnaden är enorm när raytracing är aktiverat
Den största skillnaden med strålspårning är att reflektionerna inte bara är fler och mer naturtrogna, de är betydligt skarpare och detaljerade.
Med full raytracing så är de faktiskt så intensiva ibland att Rockstar faktiskt hade kunnat dra ner på nivån lite. Det blir lätt övermäktigt i de lite tyngre situationerna med många reflektioner runtomkring.
Med det sagt så har Rockstar blivit riktigt duktiga på att använda den fulla kraften i senaste generationens spelkonsoler. Så kallad ”path tracing” används flitigt i Grand Theft Auto 5 vilket betyder att reflektioner från byggnader känns trogna vinkeln som du kollar från.
Idag är det fortfarande ett fåtal spel som faktiskt använder full raytracing som ett alternativ i spelen.
Vi har sett det tidigare i Spider-Man Remastered och Spider-Man: Miles Morales för PS5 exempelvis. Även Watch Dogs Legion och Cyberpunk 2077 använder tekniken till stor del. Utöver det så är det begränsat, även om vi har glimtar här och där. Exempelvis The Last of Us Part 1 för PS5 har fått schyssta reflektioner och snyggare ljussättning med senaste remasterd-versionen.
Via TechSpot
Lämna ett svar
Visa kommentarer