Google arbetar på ett nytt verktyg kallat Genesis som med hjälp av artificiell intelligens kan skriva nyhetsartiklar åt journalister.
Det skriver Reuters som säger att AI-verktyget bland annat kan variera journalisters skrivstil och ge förslag på rubriker. Allt baseras på de senaste händelserna som matas in i verktyget och ut kommer en färdig artikel.
Ska assistera journalister – inte ersätta dem
Målet med verktyget är inte att ta över journalisternas arbete. Istället vill Google lyfta fram AI-verktyget som en assistent som bidrar på olika sätt för att göra arbetet smidigare.
Så här kommenterar en person på Google det nya verktyget:
I samarbete med nyhetsutgivare, särskilt mindre utgivare, är vi i de tidigaste stadierna av att utforska idéer för att eventuellt tillhandahålla AI-aktiverade verktyg för att hjälpa deras journalister med deras arbete.
Och hon fortsätter så här:
Helt enkelt är dessa verktyg inte avsedda att ersätta den viktiga roll journalister har när det gäller att rapportera, skapa och faktakontrollera sina artiklar.
Det finns både fördelar och nackdelar med AI-verktyg som skriver nyhetsartiklar.
Jeff Jarvis är professior i journalism och han har en hel del tankar om Googles kommande verktyg.
Professor varnar för nya AI-tekniken
Bland annat säger han att ”om den här tekniken kan leverera faktuell information på ett tillförlitligt vis, då bör journalister använda det”.
Samtidigt höjer han ett varningens finger.
Om det å andra sidan missbrukas av journalister och nyhetsorganisationer i ämnen som kräver nyanser och kulturell förståelse kan det skada trovärdigheten inte bara för verktyget utan också för de nyhetsorganisationer som använder det.
Idag kämpar redaktioner världen över med introduktionen av AI och hur de ska förhålla sig till den allt mer utbredda tekniken. Inte minst generativ AI som har blivit extremt populär på mycket kort tid för att skapa text, bilder och videor.
Generativ AI är en stor risk för många
Det är oroligt bland världens journalister då AI riskerar att inkräkta så hårt på deras territorium att de förlorar jobbet. I värsta fall. Det gäller även många andra marknader för analys, seo, copywriting, översättning och liknande.
Huruvida Google kan locka in de stora nyhetssajterna och byråerna med sitt nya AI-verktyg återstår att se.
Via Nytimes
Lämna ett svar
Visa kommentarer